Halsbandsleguan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

444
153
jpson67:
Nån som har denna skönhet och som vill dela med sig lite av sin erfarenhet av den, verkar dock svår att få tag på.

Medlem i DHF
1083
778
Westman:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=species&speciegroup=135   :)

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Jag har en, och de är helt klart häftiga ödlor, och kan bli riktigt färgstarka.
Något man bör ha i åtanke är att populärnamnet "halsbandsleguan" används både till den östliga (Crotaphytus collaris) och västliga (Crotaphytus bicinctores).

Jag själv har den östliga C.collaris, och det är förmodligen den vanligare.

Har man stora ytor, så kan man se dem springa på bakbenen, och de kan få rejält med fart då.
Extremt ovanliga är de inte att få tag på, men man kanske behöver kolla runt en del, och på mässor som Hamm lär det finnas.

268
19
Iguania:
Bästa ödlan av dom alla i mitt tycke! Tuffa, orädda och aktiva ödlor. Som Anders säger så springer de på bakbenen om de får tillräckligt med plats, sällan man ser det i terrariet men vid de tillfällen de smiter så får man erfara det. Mat brukar inte vara några problem, mina flyger ur terrariet om man inte passar sig och hoppar gärna upp på händer och armar för att tigga mat när man håller på i terrariet.

På senaste tiden tycker jag att C. collaris har blivit aningen svårare att få tag på men C. bincinctores blir allt vanligare. Jag har bara erfarenhet av collarisen, min enda erfarenhet av bininctores var att det var en bitsk jäkel:P

444
153
jpson67:
Är det en dyr ödla att inköpa? Frågan är om det finns nån i min närhet bara som ska till Hamm och kan köpa med hem bara?

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Jag köpte min för strax under tusenlappen om jag inte minns fel.
Aldrig haft några problem med att den varit kräsen med mat, precis som Iguania säger, så flyger de nästan ur terrariet så fort de inser att det är käk på gång :)

Du kan ju höra med någon butik som t.ex. Värnamoo Zoo eller Herpers Choise om de kan ta hem en åt dig.

444
153
jpson67:
Vad jag förstått så funkar ett akvarium dåligt som terrarie för tex ödlor, men om man borrar upp i sidorna och skaffar gallernät så borde ju även det funka, har ett 375 liters kar 150x50x50, men även ett terrarium 120x50x50 men det har bara ventilation upp i ena kanten. Funkar en ensam individ lika bra som 2? Hur ofta matar ni era? Och hur mycket? Detta framgår inte riktigt i skötselråden.

268
19
Iguania:
Jag har ingen koll alls på min matning om jag ska vara ärlig, går från var 4e dag till varje och alltifrån 1 större syrsa per tillfälle till en matfest med mycket syrsor och mjölmask/zophobas. Har iaf ingen skål ståendes med mat, den skulle tömmas direkt. Huvudsaken är att de har ett bra hull, tyvärr är de även duktiga på att ändra kroppsform så de kan gå från att se smällfeta ut till att se sjukligt smala ut på kort stund och därför är det bäst är att hålla koll på låren och svansroten då det ger en mer korrekt bild av hullet på djuren.

384
18
mr_fan:
croptaphytlus bicinctores står det på herperchoises sida att dom har inne nu =)

444
153
jpson67:
Vill ha den östliga endast.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild