Frågor gällande kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

33
6
NovaTerra:
Jag har tänkt skaffa en kungspyton och har gått igenom olika sidor och forum men nu har jag fortfarande lite frågetecken som jag är tacksam om jag kan få svar på...

1. Jag har läst att en kungspyton vill ha ett mindre utrymme så att de kan känna sig säkra. Vad skulle Ni rekommendera och vad har Ni själva till era ormar?

2. Bör man börja med ett mindre terrarium till en juvenil och sedan uppgradera när den är fullvuxen?

3. Ni som har ett terrarium med levande växter, hur ofta gör Ni en "full" rengöring och tar ut allt ur terrariet?

4. Vad kan Ni rekommendera för sorts levande växter?

5. När stora lastbilar och bussar åker förbi kan det ibland vibrera i huset där ormen skall leva hur kommer den att påverkas av detta?

6. Kommer ormen att stressas om den får syn på hund eller katt som rör sig utanför terrariet?

7. Vad är bäst, en lite mindre vattenskål eller en djup så att ormen kan bada ordentligt?

8. Skiljer sig ormens sätt åt i regel beroende på vilken morph det är?

9. Skiljer sig ormens sätt åt, hanar respektive honor?

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Hej, vad trevligt att du blivit intresserad av just kungspyton! 

1-2. Till en liten juvenil är det bäst att börja med någon typ av racksystem, till exempel en hammarplastlåda, gärna ogenomskinlig. Därefter kan du trappa upp i storlek allt eftersom ormen växer. Hur stort utrymme de ska ha varierar lite mellan olika individer. Vissa funkar fint i hur stora terrarium som helst, medans andra är mer lättstressade och mår bättre i rack. Du lär dig känna av vilket som fungerar bäst för just din KP.

3. Jag har levande växter, men kör med biosubstrat. I och med behövs ingen städning. Som grund använder jag exoterra plantation soil toppat med multnande och torra boklöv. Resten sköter nedbrytarinsekterna.

4. Beroende på hur destruktiv just din kungspyton är (kommer vara) är det olika vilka växter som kan användas. Jag har til exempel två likadana hörnterrarier på varandra, i vardera bor en hona. Den i det övre terrariet är riktigt duktig på att förstöra inredningen. Till henne har jag lite stabilare och tåligare växter, till exempel gullranka, dracena sp. fönsterfikus och liknande. Det gäller att inreda smart så att växterna får så mycket skydd som möjligt, till exempel genom att ställa dem bredvid stammar eller i hörn. Honan i det nedre terrariet förstö ingenting utan ringlar oftast runt växterna, till henne har jag lite ömtåliga och väl skyddade växter som bergspalm. 

5. Vet inte om detta kan påverka, det beror på hur mycket det vibrerar och hur pass lättstressad just den individen är.

6. Om den har gott om gömställen ska det inte vara något problem.

7. Skålen får gärna vara så stor att hela ormen kan få plats i den, då finns det möjlighet för ormen att bada. Detta betyder dock nödvändigtvis inte att ormen kommer göra det. 

8. Nej, däremot skiljer sig som sagt olika individer. Vissa morpher har genetiska problem, till exempel spider med wobbel. Alla spider wobblar inte men de har det i generna och framtida avkomma kan få problem med wobbel.

9. Vilket sätt är det du tänker på? Beteendemässigt är det ingen större skillnad, även detta är individuellt. 

Hoppas detta var till någon hjälp! :)

33
6
NovaTerra:
Hej, tack för bra svar.

Ja jag tänkte på hanar respektive honors beteende, jag vet att honor i regel blir större än hanar.

Jag har ett terrarium som är totalt 70x40x60 (lxbxh) som jag tänkte ha i början, det har tidigare varit en byrå så nederdelen (70x40x20) blir utdragbar och är tänkt att fungera som en grotta till ormen. Kan detta bli bra till en juvenil eller ett ungdjur som är under ett år? Jag förstår att det beror på ormens längd men jag vet bara att jag som första orm är ute efter en som inte är vuxen (så att jag tidigt kan vänja den vid mig).

Jag har sett flera videos på Youtube där många ägare av kungspyton har vuxna individer i plastlådor, vissa har menat att det är det bästa men funkar det verkligen bra till en vuxen?

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Nej det ska inte vara någon skillnad mellan honor och hanar, förutom storleken då.

Det kan vara lite stort att börja med. Börja med en liten plastlåda för att senare flytta över den till terrariet när du vet att den äter, skiter och ömsar bra som man kort och gott säger. Detta är också ett bra sätt att hålla karantän för att se om den är fullt frisk. 

Ja, det ska inte vara något problem för en vuxen. Om man sedan själv tycker det är bra eller ej är en fråga om åsikt. Oftast är detta inte i Sverige då rack för det mesta inte fyller kraven på mått som jordbruksverket satt upp.

33
6
NovaTerra:
Ok, såg ormarna som du har i din profil, verkligen fina och otroligt vackra terrarium. Har du några tips på bra tåliga material att bygga bakgrund med, spackel, silikon eller något annat? Eller går det kanske att anlita dig för att anlägga ett snyggt terrarium?

Någon som har tips på bra uppfödare alternativt affärer som säljer kungspyton omkring Örebro, är främst ute efter vanlig färg, gärna het for pied?

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Tack så mycket! Kul att du gillar dem. Bakgrund bygger du lättast med frigolit och bruk, om du bara ska ha det hemma i hobbyn. 

Nja, lite långt att åka kanske :p

Uppfödare finns det gott om, jag rekommenderar inte att köpa från djurbutik då dessa sällan kan särskilt mycket om djuren (vissa kan, men de är få). Om du har facebook kan du gå med i gruppen "Kungspyton Sverige" så lovar jag att du får svar på alla frågor du kan tänkas ställa (eller ja, de flesta) och där finner du gott om uppfödare runt i landet :)

33
6
NovaTerra:
Jo det är klart men återigen mycket fina terrarium och tack så mycket för alla bra svar!

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Inga problem! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild