Hej, vad trevligt att du blivit intresserad av just kungspyton!
1-2. Till en liten juvenil är det bäst att börja med någon typ av racksystem, till exempel en hammarplastlåda, gärna ogenomskinlig. Därefter kan du trappa upp i storlek allt eftersom ormen växer. Hur stort utrymme de ska ha varierar lite mellan olika individer. Vissa funkar fint i hur stora terrarium som helst, medans andra är mer lättstressade och mår bättre i rack. Du lär dig känna av vilket som fungerar bäst för just din KP.
3. Jag har levande växter, men kör med biosubstrat. I och med behövs ingen städning. Som grund använder jag exoterra plantation soil toppat med multnande och torra boklöv. Resten sköter nedbrytarinsekterna.
4. Beroende på hur destruktiv just din kungspyton är (kommer vara) är det olika vilka växter som kan användas. Jag har til exempel två likadana hörnterrarier på varandra, i vardera bor en hona. Den i det övre terrariet är riktigt duktig på att förstöra inredningen. Till henne har jag lite stabilare och tåligare växter, till exempel gullranka, dracena sp. fönsterfikus och liknande. Det gäller att inreda smart så att växterna får så mycket skydd som möjligt, till exempel genom att ställa dem bredvid stammar eller i hörn. Honan i det nedre terrariet förstö ingenting utan ringlar oftast runt växterna, till henne har jag lite ömtåliga och väl skyddade växter som bergspalm.
5. Vet inte om detta kan påverka, det beror på hur mycket det vibrerar och hur pass lättstressad just den individen är.
6. Om den har gott om gömställen ska det inte vara något problem.
7. Skålen får gärna vara så stor att hela ormen kan få plats i den, då finns det möjlighet för ormen att bada. Detta betyder dock nödvändigtvis inte att ormen kommer göra det.
8. Nej, däremot skiljer sig som sagt olika individer. Vissa morpher har genetiska problem, till exempel spider med wobbel. Alla spider wobblar inte men de har det i generna och framtida avkomma kan få problem med wobbel.
9. Vilket sätt är det du tänker på? Beteendemässigt är det ingen större skillnad, även detta är individuellt.
Hoppas detta var till någon hjälp! :)