Bästa sättet att montera värmematta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

142
12
blixa:
Någon som har nån länk eller kan skriva bästa sättet att montera värmematta till grävande orm (trynsnok)? Just nu har jag den på baksidan av terrariet med ett litet mellanrum mellan terrarium å matta då jag läste nånstans att det var bäst men värmen blir väldigt lustigt fördelad.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Vad har du för terrarium? Har du glas är det bäst att fästa den under terrariet i ena hörnet. Är det trä kan du fästa den på en glasskiva som är något upphöjd och placera under bottensubstratet i terrariet :)

142
12
blixa:
K har glas men inget mellanrum eller så? Gjorde så med värmeslinga men vart bara tokvarm efter stund, kanske ska tilllägga att jag inte har någon termostat

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Nej inget mellanrum. Vad har du för matta och hur varm blir den? Annars kanske du får köpa en termostat, fast det ska inte vara nödvändigt.

142
12
blixa:
Kom inte ihåg just nu vet inte hur varm den blir men var på 21 watt eller nåt sånt

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Känn på den och se om den verkar vara för varm. 

142
12
blixa:
Har dimmer, men trodde det blev som med värmeslingan som kändes som den bara blev varmare å varmare

142
12
blixa:
Aja får pröva under se hur de går tack för hjälpen :p men jag behöver inget under mattan? För verkar ge värme på båda sidorna

953
1840
peter54:
Värmemattor som är på 14 Watt och uppåt spräcker alltid glasbotten på terrariet om de inte dimmas eller termostatregleras ner. Det har att göra med spänningar i glaset som uppstår genom att bara delar av glasytan värms. Om man lägger en 14 W matta under ett terrarium med samma mått som mattan 28 x 28 cm, så spricker inte bottnen. De terrarier jag har som värms med 7 Wattsmattor har inte behövt dimmas ner, men alltid de med högre effekt.

Värmestrålningen leds ut genom metallytorna i värmemattan, så de kopparfärgade eller silverfärgade ytorna ska vara vända mot glaset. Mattan blir självklart varm även på andra sidan eftersom den är såpass tunn, men det är inte den värmande sidan.

142
12
blixa:
Ok tack för all hjälp
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild