Kloakproblem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

17
0
viciouscircle:

Hej alla! 

Jag har en majsorm hemma på drygt 2 år.. Han ömsade senast i slutet av november och har under våren varit lite småkräsen vad gäller mat, men han har ätit och han är i fint skick i övrigt.

Grejen är den att jag upptäckte för ca 5 dagar sedan att hans kloak inte riktigt såg ut som den skulle.. Det har liksom fastnat urin eller något runt om som sedan stelnat vilket resulterar i att fjällen ovanför kloaken inte stängs igen helt. (Jag har kontrollerat om det sitter kvar öms men det gör det inte vad jag kan se.)

Han har skitit efter senaste måltiden och jag har även sett att han "kissat", dock lite här och där och inte i större högar som han gjorde förut.

Jag fick rådet att ge honom ett ljummet bad och sedan försöka pilla bort skorpan. Han har badat två gånger nu under de senaste dagarna och jag har även försökt pilla med tops och pincett för att få bort lite av det fasttorkade, men det sitter jättehårt och nu är jag rädd att om jag gör mer kommer det bli irriterat (mer än det redan är). Jag kladdade på lite barnolja för några dagar sedan, tänkte att det kanske skulle underlätta för honom.

Under ett av baden så kissade han ganska rejält så det är inte stop eller så, men jag är rädd att det ska bli om det byggs på mer. Han har ingen knöl vid kloaken eller så heller, och jag tänker nog avvakta med att mata honom igen tills detta är löst.

Det kan ha varit lite för torrt i bottensubstratet (vet inte om det kan vara en anledning till att det blivit så här?) men jag har nu fuktat på ordentligt (självklart inte för mycket).

Tyckte jag lyckades få bort en del i förrgår och med oljan så såg det ganska fint ut.. men idag när jag kollade så hade det byggts på igen.

Någon som har råd att ge? Eftersom det inte verkat akut och eftersom det faktiskt blev bättre ett tag så har jag inte uppsökt veterinär ännu.. Men om ingen här har något bra råd att ge så kommer jag självklart göra det. 

Tycker så synd om lillen :(

17
0
viciouscircle:
Bilden togs första dagen då jag upptäckte det.. (Tog upp honom ur badet och fotade, därav vattendropparna).

17
0
viciouscircle:

Den här bilden är från idag.. 

17
0
viciouscircle:
Har fått råd från annat håll nu.. Det KAN vara infektion eller svamp så kommer ringa till veterinär på en gång nästa vecka (att sådant här alltid ska hända när det är helger ><)

1275
1725
Falk:
Du får updatera tråden eftersom, lycka till.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Tråkigt såklart men bra att du fått hjälp. Håller med Falk, håll oss uppdaterade om hur du går tillväga så kanske det även kan hjälpa någon annan. Lycka till!

17
0
viciouscircle:

Fick tid hos vet på onsdag (fanns ingen tidigare). Kommer bli låååånga dagar detta.. han är pigg och ganska mycket sitt vanliga jag i övrigt så det är ju positivt i alla fall. 

Uppdaterar efter vetbesöket :) Om det inte sker någon jätteförändring dagarna innan förstås. 

17
0
viciouscircle:

Så.. nu har jag varit hos veterinär.

Dom gjorde rent ordentligt och upptäckte att det fanns fastkilat öms kvar (jag som tyckte jag kollade så noga efter senaste ömset så att allt var borta oO) + att det även kilats fast bottensubstrat vid kloaköppningen.. vilket resulterat i att urin fastnat och kleggat igen + skapat lite inflammation.

Fick utskrivet en salva (Fuciderm) som jag ska smörja runt kloaken flera gånger per dag i en veckas tid. Under tiden kommer han även bara få gå på hushållspapper för att undvika att något mer fastnar.

Så himla lättad över att det inte var nåt allvarligare! :) 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Vad skönt att det inte var allvarligare än så!Lägg gärna upp en "efter" bild, så att vi ser hur väl behandlingen fungerar och vad man kan förvänta sig i en sådan här situation.

17
0
viciouscircle:

Det ska jag göra! Hade ändå tänkt fota för min egen skull också så, lättare att hålla koll och kontrollera så att det går åt rätt håll. :) Kan passa på att slänga in en bild nu på en gång.

Så här ser det alltså ut just nu, efter att veterinären gjort rent och 1 omgång salva (halvdålig bild men ville inte hantera honom mer än nödvändigt efter en redan jobbig dag :P).

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild