Tigerpyton kräks

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
ellinorkarlsson:
Min tigerpyton har jättebra matrespons, äter som en häst, men spyr upp allt efter 10 min. Hänt 2 ggr nu. Någon som har varit med om liknande eller vet vrf? Tänkte prova med foder från annat ställe.

tacksam för svar
mvh

218
47
asus:
hur stort byte matar du med? fler än en? , stressar du den för mkt i samband med matningen så kan den ju spotta upp de igen.

82
16
Bremnes:
Det där uppstår främst vid stress. 
Kan det vara så att där är rörelse i rummet efter matningen? Försök i så fall lämna ormen helt ostörd efter matningen. Vänta tills dagen efter med att kontrollera ormen. 
Ska nog lösa sig. Tigrar brukar i de flesta fallen inte krångla under någon längre period. 
Lycka till!

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Håller med föregående talare, det är med största sannolikhet pga av stress (ljud,rörelse eller liknande utanför terrariet) som den spyr upp foderdjuret, eftersom den bara behåller det i högst 10minuter så har det nog inte med temp. i burken att göra. Jag tror absolut inte att det är nåt fel på fodret och den därför inte vill behålla det, då skulle den inte svalt det från första början :)

Som Bremnes säger skulle jag också ge som råd, ge ormen lugn & ro i minst 24 timmar efter den fått mat, rör er helst inte i rummet ens nu när ni vet att den är lite extra kinkig, vissa individer är mer stresskänsliga än andra.

Men med tigerpytons brukar man inte få problem, dom kan ju dessutom klara sig väldigt långa perioder utan föda så tror inte du behöver vara särskilt orolig utan ställ den på ett ställe där ni inte rör er & ljudnivån är minimal så ska det säkert lösa sig vid nästa matning :)

197
16
SibiriskTiger:
Jag tror också på stress. Matar du i terrariet eller i låda utanför? Om du matar i låda kan ormen bli stressad både före och efter av själva flytten till och från lådan. Om du hitills matat i låda så föreslår jag att prova mata i terrariet istället.
Om du redan matar i terrariet så se över omgivningen vid matning. Kanske prova mata vid släckning så att ormen får det lugnt och skönt.
Lycka till!   

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Jag skulle också tro att det beror på stress, gör som de andra säger, geormen lite lugn och ro under och efter matning. Själv har jag två regnbågsboor som är mycket känsliga vid matning, jag matar dessa utanför terrariet. När de håller på att svälja maten räcker det med att man nuddar lådan lite lätt för att de ska börja backa ut maten igen även om den är halvt svald. Dessa tycks dessutom föredra att äta när det är mörkt, vilket förmodligen skapar lite mer trygghet för dem. Dock har jag bara varit med om att en orm kräkts upp ett helt byte när det varit helt svalt och nere i magen. detta var min majssnok, han låg också i sin matlåda och hade legat där ett tag sedan han ätit, en familjemedlem som inte visste att lådan stod på golvet rusade in för att fråga någonting och snubblade på lådan, snoken blev rejält skrämd och kräkte upp maten. 

Men om du matar i terrariet, försök att inte öppna rutan så mycket, när ormen tagit bytet stänger du mycket försiktigt och lämnar rummet för att inte komma tillbaks förräns morgonen därpå. mata på kvällen utan lampan tänd (Eller ja, med så lite ljus som möjligt i alla fall)

Hoppas det går bra och lycka till! :)

741
681
Binks:
Skaffa en rullgardin eller duk att lägga över.

59
1
Svenning:

Som alla andra säger här, så är det med 99% sannolikhet stress. Jag hade samma med min ena tiger, hon åt och 12-24 timmar senare låg där en illaluktande råtta. Jag tog terrariet och ställde det i mitt fall klädkammaren så det skulle bli lugn och ro. Efter 14 dagar gav jag en råtta, och lät hon vara igen i 7 dagar och sen var matningen i full gång :)! Funka skitbra! För anledningen till att ormen kräker upp sitt byte i samband med stress/rädsla är för att med ett byte i magen är ormen inte lika snabb och smidig som utan byte, därför kräker dom upp maten.  Testa med det! Funka perfekt för mig.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Hur har det gått ellinorkarlsson, om ni provat mata den sen sist? :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild