Exo terra-värmekabel smälte sönder botten!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

164
35
anders890:
Av en ren slump upptäckte jag häromdagen att det var ett litet hål i botten och sönder smält dvs "bucklig"-botten på min petbox (plast terrarium), var fortfarande väldigt varmt när jag kände med handen oxå. Jag använder en exo terra värmekabel 15 w som jag givetvis kopplade ur på en gång. (kunde ej ladda upp bild i tråden då det verkar strula för mig) 

Är det någon som har vart med om något liknande?

264
125
Bildpunkt:
Jag har hört talas om det tidigare men har aldrig haft värmekabel.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jag har hört liknande incidenter på ryktesväg men aldrig varit med om det själv..tack och lov.. Även hört skräckhistorier om värmemattor som tagit eld men vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

Vad hände med djuret i petboxen?

164
35
anders890:
Jag har oxå hört/läst om några liknande historier med exoterras värmemattor, har dock aldrig vart med om det själv, fram tills nu.
Jag kommer i fortsättningen vara betydligt försiktigare när det gäller "bottenvärmare" till mina behållare/terrarium. Var ren jäkla tur att det inte började brinna, och att jag upptäckte det i första hand, fanns ju en hel del material och inredning i petboxen som är brandvänligt, och ormen klarade sig utan skador !

Vet dock ej om det kanska kan bero på att jag hade värmekabeln på ungsfolie, som skydd mot möbeln och att det reflekterar värmen bra, har dock kört med det förut till mina djur utan några överhettningsproblem, sedan så är ju 15w-värmekabeln den svagaste ExoTerra har i sitt sortiment.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Skönt att ormen klarade sig utan skador! :)

Dom historierna jag hört har faktiskt alla innefattat märket Exo-terra så vet inte om det är just dom som har problemet eller om det gäller även andra märken. Men som sagt så kan tyvärr inte jag hjälpa så mycket mer då det alltid är en kompis till en kompis osv som haft problemen :/

1685
794
fluffis:
Usch, vad obehagligt.
Petboxar har nog ganska känslig plast för något liknande har hänt mig. För en del år sen hade jag en lampa, som var ganska varm, riktad mot en petbox och plasten smälte så det blev en buckla på hörnet. Nuförtiden använder jag enbart Smarstorelådor. De klarar upp till 120 grader.

164
35
anders890:
Okej, ja smartstorelådor är nog lite bättre! men det är ändå märkligt att och väldigt obehagligt att kabeln kan bli såpass varm, skulle vara intressant och höra om det finns personer med liknande erfarenheter?

1685
794
fluffis:
Hur varm brukade kabeln vara?

164
35
anders890:
Det brukade vara ca 28 grader inne i terrariumet på den varma sidan, exakt temp på själva kabeln vet jag ej..

50
10
Malawi:
Mätte min exo terra värmekabel 25W med IR-termometer som varmast var den 75 grader..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild