Chlamydosaurus kingii

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

52
1
unknown_928929:

Hej!

Jag har länge funderat på att skaffa ett par av dessa vackra agamer så jag tänkte kolla om någon här har/har haft kragagam och kan dela med sig av lite tips och idéer om terrariets utformning, ljussättning/värme och hur de är att sköta.

länka inga skötselråd eller liknande, har läst det mesta som finns att hitta om dem på internet och frågar endast efter egna erfarenheter av dem

Mvh John

30
1
Spaghetti021:

jag har haft en dom kräver rätt stora terrarium är väldigt spektakulära, lite svåra att få tama men det går. ja sen att man ger dem ett så miljölikt hem så möjligt. ta dig tid med dom så kommer du få en riktig badass  vän

52
1
unknown_928929:

hur stort hade du till den? funderar på ett hörnterrarium inrett med tallstockar som den kan klättra på och sand/bark som substrat, tror du att det funkar? jag skulle gärna ha 1.1 men det kanske är lättare att hålla en ensam. hur ser den svenska marknaden ut för dem, och vad kostar dem?

30
1
Spaghetti021:

väldigt svårt att säga hur det ser ut på marknaden oftast väldigt dyra 1500 och uppåt. jag hade ett terrarium som var 230 L 150 H  110 B ja det funkar, det bästa du kan göra är att ta reda på växter som ej är giftiga och ha i terrariet det håller luftfuktigheten uppe lättare och är mycket snyggare dracena släktet funkar, samt ormbunkar och ficus. vad jag kan komma på nu iaf

334
290
LobsterPie:

Vet att det här är en sjukt gammal tråd men jag känner att jag behöver inte hålla på att starta nya trådar hela tiden. 

Jag är sjukt sugen på att skaffa en kragagam, men jag verkar inte hitta så många skötselråd som inte är "amerikaniserade" och ber därför om hjälp. 

Räknas de som mark- eller trädlevande? Kan vara bra att veta när man bestämmer ytan på terrariet. 
Hur är de med luftfuktiget? Jag har läst på vissa ställen att de vill ha torrt och på andra att de ska ha rätt fuktigt.
Jag vet att de äter insekter, men är det något annat man kan komplettera/variera kosten med?

Det kommer säkert dyka upp fler frågor om någon dag, tack på förhand :)

47
5
robin_:
LobsterPie skrev:
Vet att det här är en sjukt gammal tråd men jag känner att jag behöver inte hålla på att starta nya trådar hela tiden. 

Jag är sjukt sugen på att skaffa en kragagam, men jag verkar inte hitta så många skötselråd som inte är "amerikaniserade" och ber därför om hjälp. 

Räknas de som mark- eller trädlevande? Kan vara bra att veta när man bestämmer ytan på terrariet. 
Hur är de med luftfuktiget? Jag har läst på vissa ställen att de vill ha torrt och på andra att de ska ha rätt fuktigt.
Jag vet att de äter insekter, men är det något annat man kan komplettera/variera kosten med?

Det kommer säkert dyka upp fler frågor om någon dag, tack på förhand :)

Trädlevande. mina gick bara ner på marken för attäta eller bada.
Jag körde grenar som gick från golv till tak så det såg ut som träd, va väldigt uppskattat. 
Fuktade kanske en gång i veckan utom på vintern då jag körde lite oftare för att efterlikna lite mer regnperiod.
Mina käkade endast insekter, inte överdrivet mycke som folk säger men en heldel :)

334
290
LobsterPie:
robin_ skrev:

Trädlevande. mina gick bara ner på marken för attäta eller bada.
Jag körde grenar som gick från golv till tak så det såg ut som träd, va väldigt uppskattat. 
Fuktade kanske en gång i veckan utom på vintern då jag körde lite oftare för att efterlikna lite mer regnperiod.
Mina käkade endast insekter, inte överdrivet mycke som folk säger men en heldel :)

Tack ska du ha :)

205
203
Micke_E:
Mina var mycket aktiva, de sprang lika mycket på marken som de klättrade. De kunde äta 40 dubia per ödla och dag.

det är det klart läckraste ödlorna som jag har haft!

2966
1648
Hoggaforfan:
Den som fanns på BEV var bara nere vid mat fram till det installerades en HID-lampa i burken, den var värd att gå ner för tydligen.

Medlem i GHF
21
4
Eminor05:
kan inte ni som haft denna underbara ödla lägga upp bild på erat terrarium behöver insperation funderar på bygga enligt bilden nedan hur fuktigt ska dom ha, föresten dricker dom stilla stående vatten, badar dom?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild