Tappar vi bort ord och termer kring djur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

953
1840
peter54:
Azeam
Men tror du inte att det handlar om precis samma typ av språkförändring, fast i engelskan? När jag började med detta i slutet av 60-talet var det såvitt jag minns enbart de andra stora primaterna utöver människa som kallades "pregnant".

163
34
Danne:
Falk: vad ska man kalla ungar från ormar, ödlor och spindlar menar du? Det närmsta jag kan tänka mig är äsping, men det är väl bara till huggormar?

270
80
Mjos:
Nu svarar jag istället för Falk men man säger väl Juvenil :S

163
34
Danne:
Fast det är väl inte typiskt bara för ormar, ödlar och/eller spindlar? En fågel kan också vara en juvelin, t.ex.

270
80
Mjos:
Jag kan inte komma på något annat. Då får väl Falk svara istället :) 

264
125
Bildpunkt:
på spindlar heter det ju spiderlings (slings) när de är små, vet inte om det finns något motsvarande på svenska. Oftast använder vi bara slings som låneord.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
peter54: Mycket möjligt att det är så.

"Juveniler" eller "ungar" funkar väl bra för kräldjur generellt? Eller finns det behov för ett nytt och kräldjursexklusivt ord? ;)

356
177
krypet:
Spännande tråd Fluffis!

Vi får hjälpas åt att använda så många ord som möjligt så de inte faller i glömska. Ordkunskapen bland ungdomar är inte vad jag skulle önska. Jag som arbetar i skola blir klart oroad över hur många olika ord jag måste förklara.

Jag tycker att juvenil är ett ord som kan användas om alla djur som inte är adulta. Det borde gå lika bra att skriva unge eller ungdjur. För mig känns ordet unge som något jag kan använda både för att ange släktskap och för att ange att djuret inte är vuxet. Ungdjur tycker jag inte passar på riktigt små ungar.

Bär på ägg måste vara ett bra förslag på en formulering för äggläggande reptiler med flera. Nu har jag inte reptiler, men undrar om det också skulle kunna fungera att säga att honan är parad? Gäller det däremot en groda blir det givetvis inte så bra att säga så.

Finns det bra svenska ord så försöker jag använda dem. Om det finns både en vanligt svenskt ord och en vetenskaplig term för samma sak så betyder inte det nödvändigtvis att den vetenskapliga terrmen är bättre.

163
34
Danne:
Jag har inte haft behov av det iaf, men det lät som att det faktiskt fanns ett speciellt ord, hehe. Blev lite nyfiken eftersom man är insatt i reptilhobbyn :)

82
16
Bremnes:
"Många kan inte skilja på när orden "de" och "dem" ska användas, utan blandar dem huller om buller. Lika vanligt har det blivit att säga "han är större än mej/mig", istället för det riktiga "han är större än jag". Om man provar att fortsätta på meningen, känner de flesta direkt att "mej/mig" är galet i sammanhanget, lägg bara till ordet "är" efter meningen."

peter54: Tack för att du påpekar detta. Undrar ibland om man nu för tiden har plockat bort svenska som ämne ur läroplanen. Man vill inte vara någon "språkpolis" i heller och jag är fullt medveten om att det är vanligt med läs-och skrivsvårigheter. Men ibland undrar jag om folk bara struntar i att skriva och tala på ett korrekt sätt. Hoppas jag inte framstår som någon gnällig tant som inte fått mina småkakor idag...... ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild