Djuraffär som inte sköter sina djur.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

7
1
Timpz78:
Dom små knattarna såg ut sådär då dom kom men äter för fult å är glupska, glada å pigga. 

Pappersarbete å handläggningstider just nu. Å lovade saker från länsstyrelsen som tydligen inte gällde längre.

Vi har haft allt till alla djuren vi tagit hem förutom majsormen som vi tog över då. 
Missen med belysningen till leguanen var att lågenergilampan inte passade i sockeln men det fixades rätt snabbt. 

Nu är det inte jag som har hand om matnings rutinerna men vi har börjat få bättre ordning på allt nu. 
Å nu har vi fått upp tavlan med schema över all matning å skötsel som ska göras så man kan bocka av å minska risken för missar. 

2
1
Pernilla:
butiken är öppen som vanligt men de säljer inga levande djur först tillstånden är klara,det skrev ägaren själv på deras fb sida igår

7
1
Timpz78:
Jag skrev samma sak här som på vår sida Pernilla. Dög det inte med mitt svar eller? 

187
221
Moova:

Tycker bara det är väldigt märkligt att man placerar avmagrade djur ute i lokalen, omhändertagna eller ej. 

De zoobutiker jag besöker tar gärna hand om sjuka och magra djur som ägare tröttnat på/ inte vill ha längre osv.

Men de har dom djuren i ett annat rum som inte är för beskådning tills dom reptat sig och blivit bra.  

2
0
Pezen74:
Då skulle jag gärna vilja ha en förklaring på alla sjuka fiskar, transportskador var det inte!
när jag påpekade att fiskarna var i dåligt skick fick jag bara "vad tråkigt" till svar.

238
14
Regnskog:
Allt jag hör är bortförklaringar.
Finns för mycket fel för att kunna skriva

7
1
Timpz78:
Nu vet jag ju inte vilka fiskar du pratar om så lite svårt att svara på. 

Å jag vet att det inte blev optimalt med ormen å det har jag sagt å skrev även vad alternativt var. Nu kommer han snart gå för sig själv iaf. 

205
203
Micke_E:
Jag tänkte inte lägga mig i men det känns mycket onödigt med den bitvis låga nivån (ingen nämnd, ingen glömd)och jag hoppas att tråden kan återgå till ämnet.

Som det har nämnts är det inte trådskaparens uppgift att utreda det hela. En anmälan när man tror att det handlar om vanvård är aldrig fel. Om man misstagit sig är det värsta som kan hända att man får ett besök, får förklara sig och det hela läggs ner. Har man däremot rätt kan följderna bli allt från en förbättring i djurhållningen till djurförbud.

Att man inte pratar med personalen kan bero på att man tycker att det är jobbigt och inte vill konfrontera dem,  det gör det inte mindre rätt att göra en anmälan.

Vart gränsen går är upp till var och en att avgöra, beslut om fortsatt handläggning kommer att tas på aktuell myndighet. En anmälan blir inte automatiskt en fällande dom eller djurförbud, det är en grundhandling för fortsatt arbete för djurens bästa.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Regnskog skrev:
Ingen har någonsagt att alla var rötägg, Falk sa att det är VANLIGT med dålig belysning och mat inom svenska reptilhandeln. Vilket det ofta är enligt mig. Tror inte heller du har vart på ALLA svenska butiker så att du kan säga det du säger. 

Tar han upp det med butiksinnehavarn så kommer ju det fixas såklart innan någonting hinner ändras, som tidigare sagt i denna tråd så fanns det för mycket brister för att bara ta upp det med butiksägarn

Tyvärr så tror jag att detta beror på att de större butikskedjorna (Detta gäller självfallet inte alla) sprider sig allt mer och utkonkurrerar de mindre och ofta mer  "kunniga" butikerna! 

Var på en av Arken Zoo butikerna i Norrköping (Mirum) och där höll dom ett gäng eremitkräftor (C. perlatus) i ett akvarium som var halvfyllt med vatten och en sluttande grusbank som landdel, ingen del av gruset var torrt utan kräftorna stod i ungefär en centimeter vatten! Jag är inte den som håller tyst utan tillkallade personal och ifrågasatte varför de höll djuren på detta sätt varpå kvinnan på ett översittarmässigt vis försökte läxa upp mig om att eremitkräftorna levde såhär i det vilda varpå jag startade en föreläsning om just C. perlatus vilket resulterade i att hon bara stönade och gick iväg med ursäkten att hon hade kunder att ta hand om! 

Blir ganska trött på att det helt saknas engagemang i djurskötseln i detta fall! 

417
249
KANDARBA:
AlexGustavsson skrev:

Tyvärr så tror jag att detta beror på att de större butikskedjorna (Detta gäller självfallet inte alla) sprider sig allt mer och utkonkurrerar de mindre och ofta mer  "kunniga" butikerna! 

Var på en av Arken Zoo butikerna i Norrköping (Mirum) och där höll dom ett gäng eremitkräftor (C. perlatus) i ett akvarium som var halvfyllt med vatten och en sluttande grusbank som landdel, ingen del av gruset var torrt utan kräftorna stod i ungefär en centimeter vatten! Jag är inte den som håller tyst utan tillkallade personal och ifrågasatte varför de höll djuren på detta sätt varpå kvinnan på ett översittarmässigt vis försökte läxa upp mig om att eremitkräftorna levde såhär i det vilda varpå jag startade en föreläsning om just C. perlatus vilket resulterade i att hon bara stönade och gick iväg med ursäkten att hon hade kunder att ta hand om! 

Blir ganska trött på att det helt saknas engagemang i djurskötseln i detta fall! 

Har faktiskt sätt att ermitkräfter har haft det så i en butik tidigare. Sa till om det då och det åtgärdades faktiskt. Vid nästa gång jag besökte butiken vart det en fin torr plats.  Ingen butik nämnd så ingen svartmålning:) Men många gånger går det att tala med personal. Möter man folk på deras nivå så brukar det gå väldigt bra att diskutera eller tala om hur djuren bör ha det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild