Djuraffär som inte sköter sina djur.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

7
1
Timpz78:
Öppet som vanligt men inga levande djur säljs föräns allt pappersarbete på länsstyrelsen är klart. 

Vet att det inte var optimalt men alternativet var att den fick vara kvar hos sin gamla ägare. 

1244
472
leedragon:
Mathias, du  hade kunna komma fram till en lösning, eller iallfal slippa missförstånd, det är bättre att  få en helhets bild innan man amnäller, om du inte ser att  nån person står och stampar på djuren eller liknande

238
14
Regnskog:
haha vadå vattenbyte? värsta jag någonsin hört Timpz78! När man gör ett vattenbyte slänger man det gamla och häller i nytt samtidigt, man slänger inte ut och låter skålen torka med lite matrester i och sedan fyller på. så det där är bullshit. (Kolla på bilderna med dom torkade vattenskålarna så förstår ni)

Du ska verkligen inte ha en djurbutik och hoppas du aldrig mer får ens ha djur hemma. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

En anmälan kan väl ändå vara acceptabelt i en sådan situation. Det är inte upp till Mathias att ta reda på grunderna, utan han gjorde helt enkelt en anmälan baserad på vad han såg, och sen fick länsstyrelsen sköta resten. 

Jag har hört väldigt många bortförklaringar om att "lampa/terrarium/annat är på gång" även från privatpersoner som kan vara väldigt duktiga med "temporära lösningar", men sedan händer inte så mycket mer och det är samma visa en månad senare.

Tar man ut en vattenskål ur terrariet så brukar man väl ändå göra rent och sätta in det direkt igen. Lyckades Mathias pricka in precis då vattenskålen var på rengöring? Ser man inte till att sådant är fixat innan butiken öppnar?

Varken sjuka djur, eller djur man avlar på får väl ens vistas tillgängligt för kunderna för övrigt. 

Jag hoppas butiken tar till sig kritiken, och ser till att bättra sig på många utav punkterna i framtiden, bland annat att fixa iordning både papper och terrarier innan djur kommer in.

Något att tänka på är att om man får in djur som uppenbart är sjuka, så bör dessa sitta i karantän, och inte släppas ihop med friska djur som man säljer. Det kan ju vara parasiter som smittas till de friska ormarna, och sedan säljer man dessa till kunder som kommer tillbaka med ormen och så upprepas hela cirkeln igen.

7
1
Timpz78:
Å jag kan väl tillägga att det inte är pga nån misskötsel det är som det är nu å det var bara den magra majsormen som dom hade nått att säga om. 

238
14
Regnskog:
''bara'' 

Vattenskålarna hade ju du tid att fixa

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
anders väl talat, håller med dig om allt du skrev! Har själv jobbat i en zoobutik & under inga omständigheter skulle jag öppnat butiken om det såg ut som på bilderna i denna tråd, jag hör bara bortförklaringar som är uppdiktade i efterhand. 

Man städar alla terrarium, ger mat & nytt vatten innan öppning om man sköter det seriöst. Absolut ser man till att ha riktiga terrarium med utrustning anpassad efter arten innan man tar in djur, anser iaf jag. 

leedragon dina argument är konstiga tycker jag & jag köper inte ditt resonemang.

MathiasNordstrom du gjorde helt rätt! 

7
1
Timpz78:
Säger inte att vvattenskålar  för det är ingen. Men vi missköter inte vara djur å pratar man bara med oss om nått vi missat Så blir vi bara glada. Skulle ni vara in å se nått ni inte tycker ser bra ut eller tycker är fel så prata med oss. Nu är vi ju mitt i uppstarten av butiken å har sjukt mycket att göra jag å min kollega. Å vi förbättrar lokalen å allt annat i mån av tid. Vi har startat upp butiken för att vi båda älskar djur. Jag har mitt vanliga jobb också. Så det här är ju nått vi verkligen gillar att hålla på med å inte gör bara för att. 
Min kollega har över 40års erfarenhet av fiskar, reptiler å fåglar. Å butiken vi har nu har han ju haft sen 2006 utan anmärkningar eller nått problem alls. Men nu hittade vi nya lokaler å startade detta tillsammans. Själv är jag väl nybörjare då jag bara hållit på med akvarium i ca 10år men har alltid haft djur av nått slag. Men det är väl akvarium å gnagardelen jag själv har mest koll på. 
Självklart tar vi åt oss av kritik både positiva å negativa. Å man är aldrig fullärd eller helt nöjd utan finns alltid saker som kan förbättras. 
Säger inte att vi inte kan ha Missat fylla på vattenskålen å var så fallet så är det några timmar det handlar om. Har som sagt varit rätt så stressigt å mycket att göra. 
Mvh Timmy 

45
68
Jimmy_S:
Vad har du för bortförklaring att skäggagamen ser ut som ett skelett ?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Timpz78, bra att ni åtminstone är med i diskussionen.
Men jag hoppas ni är medvetna om de problem som lyfts fram, och att det inte är okej. Har din kollega haft butiken sen 2006, så bör ni ju veta att man inte kan blanda friska och sjuka djur och att all utfodring och nytt vatten ges innan butiken öppnar (sedan måste ni trots allt ta hand om kunder).

Ni behöver riktlinjer om vad som måste göras varje dag innan öppning, och vem som har ansvaret så att det verkligen blir gjort. Har ni det stressigt och mycket att göra som det blir vid en flytt så gäller det inte att ta in mer djur, speciellt inte om det nu inte finns utrustning till att husera och sköta dem på rätt sätt.

Jag tycker ni bör sätta er ner och se över en plan, så att sådana problem inte uppstår igen. Alla ormar som ni har med den sjuka bör ni sätta åtskilda i karantän.

Får man fråga varför ni inte längre har tillstånd att sälja levande djur?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild