Djuraffär som inte sköter sina djur.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10

238
14
Regnskog:
Haha lugnt :)

46
27
MathiasNordstrom:
Som rent generellt i ärendet så kunde inte polisanmälan göras, endast ett "tips". Angående länsstyrelsen har de dom mest konstiga öppettiderna någonsin. Jag är hemma i feber och har svårt att nå dom fortfarande. 09.00- ingen tid. Var tvungen att fråga idag och en relativt upptagen lina då jag inte kommit fram ännu.

Angående att säga till butikägaren först anser jag att man kan göra, men i detta fall är det en person som jag vet tidigare har tappat tillstånd och misstänker att han jobbar där men men inte står som ägare, därav nytt djurtillstånd.

Mer update imorgon gällande detta. Hos polisen får jag nog inte vidare information om hur detta går vidare utan ska be om detta hos länsstyrelsen för att kunna följa ärendet och se vad som blir resultatet. Djurförbud, varning m.m

46
27
MathiasNordstrom:

Pratar nu med länsstyrelsen. Bilder och information har jag skickat till dom jag kommer få vidare information i ärendet allt eftersom detta tas upp. Hon bad mig ringa in om ungefär en vecka för att se vad resultatet blivit.

Det visar sig att hon även hade fått in en förfrågan angående tillstånd att ha djur från denna zoobutik men det gällde ej reptiler utan endast fiskar. Zoobutiken har idag inget tillstånd att sälja reptiler eller fiskar som jag förstod det och hon sa att de ej får ha djuren innan de fått tillståndet.

Hon skulle kontrollera detta med deras veterinärer, både bilderna samt när de åkt till butiken och kontrollerat djuren om vad det är som ska göras. 

Punkter jag påpekat är:

*Storlek för majsormarna, 3st i vad jag uppfattade vara ett 70x40 men inte säker på storlek men någonstans där, informerade om att det kunde kollas när de var på plats.

*Ingen tillgång till vatten varken hos Majsorm eller Skäggagam och Grönleguan som inte hade någon ljuskälla alls, detta ska de även ha tillgång till.

*Undernärda djur.

*riktigt skitigt och uppfyller inte de kraven inom luftfuktighet som djuren ska ha. Detta har jag ju inte kunnat mäta men sand och låg tempratur utan vatten anser jag som låg fuktighet.

1685
794
fluffis:
OJ! Den här historien blir värre och värre. Du verkar ha hittat den värsta sortens djurinnehavare och djurbutiksinnehavare! Bra jobbat!

218
47
asus:
som det med vattenskål osv kan ju vara förståeligt om man driver butik och tex glömt fylla på/ byta NÅN dag, men den där ormen ser ju ut som om den inte ätit på åratal..

2
0
Pezen74:
Har besökt denna affär och den var inte alls okej, massor av sjuka fiskar :(
Hur har det gått med länsstyrelsen Mathias?

46
27
MathiasNordstrom:
Imorgon får jag reda på hur det går i ärendet. Får se vad resultatet är 2 veckor efter anmälan.

Administratör
Medlem i SHF
565
711
Hanna:
Hur snabbt fick du svar på din anmälan Mathias? Anmälde nämligen en djurbutik nu i helgen, vilket jag väntar svar på.

46
27
MathiasNordstrom:

Jag har nu ringt upp länsstyrelsen. Butiken jag anmälde har fått stänga då de inte har några som helst papper på att de får sälja djuren. De kommer få öppna igen när de gjort det klart men det blir vidare kontroller gällande djurens mående om jag förstod det hela rätt. Ägaren påstod att dom hade fått in den undernärda majsormen för ungefär 2 månader sedan. Saken då är att jag inte förstår varför denna var utställd som till salu.

Jeanette på djurskyddsmyndigheten avslutade även vårat samtal med "Jadu, han har mycket att göra nu.."

127
20
Scorx:
jag köpte en orm i en djurbutik här i malmö, som jag hade mycke MYCKET problem med, först kvalster sen matvägra hen. Efter ett veterinär besök fick ormen avlivas PGA av blandannat uttorkning. Jag har fått hem en journalkopia o kommer att anmälas till länsstyrelsen
Logga in för att posta i forumet
Sida av 10
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild