Sydsvenskan om "världens giftigaste ödla"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

72
15
Linnea:

Tyckte vinklingen i notisen i Sydsvenskan i morse var väldigt oförsiktig. 
Stod om de nyckläckta gilaödlorna som "är världens giftigaste ödla", "kallas gilamonster" och "kapabel att döda en människa". I en pytteliten notis med bild.

Vad tycker ni om detta?

Enligt mig ger den bara mer gödsel i fel rktning. Att gila's kläckts i Sverige är något väldigt trevligt, men det framställs inte trevligt.
Även om de bits skulle de ju knappast döda en skötare....även om de tar sig igenom skyddshandskar.
Att det bara finns ett fåtal kända ödlor som nyttjar gift nämns inte. 
Med andra ord tycker jag att det var en slarvigt skriven notis.

Har jag väldigt fel angående gilaödlans gift? I min förståelse gör det väldigt ont, och de tuggar ner giftet rejält om de är på humör, men det bör mer vara en myt att någon mer än de som är allergiska mot giftet, likt getingallergi, blir så pass sjuka att de dör.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Ingenting nytt att media vinklar våran kära hobby till det dom vill :) Jag tycker det är skittråkigt men något jag tyvärr lärt mig leva med, mitt tips är att du vänder dig till nyhetsredaktionen ifråga och bemöter dom med riktiga fakta, sen är det bara hoppas dom rättar till sitt misstag & går ut med det till allmänheten, vilket jag inte tror men ett försök skadar ingen :)

Ser artiklar/inslag varje månad som inte stämmer överrens med verkligheten om reptiler och hela hobbyn. Något man kan göra är att gå med i en SHR-ansluten förening & skapa skillnad därifrån, ensam är inte stark i detta fallet. Ännu ett exempel på varför våra föreningar är så viktiga för oss alla som har en passion för djur i terrarium! 

Skräck säljer tyvärr lösnummer :/

234
50
costanza:

Det är tråkigt, alla överdrivna och felaktiga artiklar gynnar knappast hobbyn, när jag pratar med personer som inte är så insatta i reptiler hör man ju att vissa överdrivna skräckexempel från media har skapat deras rädsla för ormar framförallt men även rädsla för den "stora" salmonellarisken osv. Politikerna vet iaf hur dom ska använda det mediala utrymme som fanns i sverige för några månader sedan:

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Anmalningsplikt-for-reptiler_H102MJ325/?text=true

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:

Står samma i metro...

Finns det ens några som helst belägg för att en Gila orsakat något dödsfall genom historien?

234
50
costanza:

Läst en bok om heloderma ödlor för några år sedan och då citerades nån gammal författare/forskare som hävdade att det inträffade ett antal dödsfall i början av 1900-talet pga bett från giftödlor och att det senaste bekräftade dödsfallet var 1939, men den tveksamma och dåliga behandlingen av betten kunde lika gärna varit orsaken till att människorna dog så det går väl inte att bekräfta helt. "Biology of gila monster and beaded lizards" heter boken iaf.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild