Gargoyle & Giant gecko, frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

163
34
Danne:

Har kikat lite på Gargoyle Gecko (Rhacodactylus auriculatus) och Giant Gecko (Rhacodactylus leachianus) och har några funderingar:

1. Är de populära bland ödlor här i Sverige?
2. Som jag förstod det av x antal care sheets så har dom i princip likadana krav på mat, hushållning osv. Stämmer de?
3. Är lite kluven på ifall dessa arter kräver matning av insekter eller inte. Har en crested som bara äter CGD och hon mår bra av det.
4. Finns de något proffs här på terraredjur.se som pysslar med dessa ödlor? (:
5. Är det vanligt att para för att få fram olika morpher? Finns de en lista på dessa isf?
6. Vad kör ni som har många trädlevande ödlor med för slags terrarium? Finns det såna som är stapelbara (likt herptek) som är högre än längre?

Kommer säkert fler frågor. Taack i förhand (:

163
34
Danne:

Nån som har koll?

81
113
Henriette:

Jag har bägge arterna, och avlar på Gargoyle Gecko.

1. Vi är nog inte så många som har just dessa arter i Sverige. Jag vet faktiskt bara om mig själv som avlar hehe.
2. Ja precis, de är ungefär likadana och heller inte så krävande på UV ljus osv, då de är nattlevande. 
3. De får i sig allt de behöver av CGD:n, men det kan vara kul att ge dom insekter ibland.
4. Jag pysslar som sgt med dessa :) 
5. På Gargoyle finns det olika morpher, striped, blotched osv. Jag är lite dålig på Giant gecko morpher och hur det fungerar.
6. Jag staplar mina Exo-Terra på varandra, tre på höjd. Fungerar bra.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:

Följdfråga på att stapla terrarierna: Hur mkt vikt tål de att hålla? Finns det nån rekomendation? Jag har ganska

mkt substrat och växter planterade. 

163
34
Danne:

Staplar på varann, då antar jag att du inte har lampa till varje terra. Och vad kör du för exo terra size till dina leachianus? Gargoyle räcker väl med 45x45x60?

Har du nåt till salu nu? (:

81
113
Henriette:

Jag vågar inte svara på hur mycket man kan stapla dom faktiskt!

Jag har dioder mellan varje, eftersom det finns utrymme emellan för det :) Ja det räcker bra för en gargoyle. leachianusungdjur har jag i 30 30 45. Det duger fint. 

Vuxna kräver större.

Jag har både crested geckos, och leachianus till salu. Gargoyles och chahoua kommer snart :)

35
11
Glidlund:

Halloj! vad kräver R. leachianus för storlek när de är fullvuxna? 

hittar ingen vettig info om dom..

2966
1648
Hoggaforfan:
Glidlund skrev:
Halloj! vad kräver R. leachianus för storlek när de är fullvuxna? 

hittar ingen vettig info om dom..

en.wikipedia.org/wiki/Rhacodactylus_leachianus
36cm långa och trädlevande

L80:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80
31-40 cm minst 0,5 kvm minsta höjd 70 cm

35
11
Glidlund:
Bug och bock!:)

504
396
Crippa:

Leachianus Morpher är svåra att få tag i, jag har en rosa som är mycket ovanlig men hade bara tur att jag hittade denna! När det kommer till storlek så blir dessa ödlor allt från 25-36 beroende på om man har en från fastlandet eller från öarna. Terrarium 60x45x90 funkar nog utmärkt till en vuxen, sen största exo-terra för ett par turteduvor!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild