Terrariumstorlek... lite funderingar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

354
269
Animallover_1984:

Hej!

Just nu bor min lille bebis groda i ett litet Exo terra terrarium  (30x30x30 cm), det kommer ju växas ur så småningom... så jag kommer ju att behöva fixa ett större terrarium senare och har funderat på ett lite större Exo terra men... nu vet jag inte ens om det finns så stora Exo terra som den verkar behöva som vuxen...

Räknade lite på L80´s regler och blev lite förvånad... förstår inte riktigt hur de kommit fram till reglerna...

Enligt dessa regler (för marklevande, gäller visserligen även trädlevande men...) ska en Cranwelli på 8-10 cm ha ett 0,4 kvadratmeters terrarium = ca 90x45 cm och minsta tillåtna höjd är 40 cm. För en 10 cm+ Cranwelli så gäller ett 0,5 kvadratmeters terrarium = ca 110x45 cm och även där minst 40 cm högt. (Observera att det är större än vad reglerna säger för min sköldpadda, som visserligen är liten men ändå... troligen betydligt mer aktiv än en "pacman"). 

Jag har funderat på att skaffa en "pyxie" så kollade reglerna för dessa grodor också när jag ändå höll på... Den storlek som om man kollar regelverket en "pyxie" ska ha (de räknas till halvaquatiska enligt L80 och de räknar på 7,5 cm+... en pyxie hane kan ju bli enorm men detta gäller alltså även riktigt stora), är samma mått som för en 8-10 cm stor Cranwelli (dvs. 0,4 kvadratmeter = 90x45 cm) men då får man ha 30 cm högt plötsligt. 

Förrvirrande minst sagt... hur har ni era vuxna "pacmans"/"pyxies"? 

Mvh/Animallover_1984

268
19
Iguania:

45*45*45 eller 60*45*45 räcker gott och väl åt en pacman. Finns ju brister i L80 och detta är en av dom, grävande och inaktiva grodor som dom behöver inte särskilt mycket plats.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Det kanske är lite dumt att säga att man inte ska följa L80, men det finns en del brister med det, men samtidigt så går det ju inte sammanställa dessa riktlinjer till att passa alla olika arter.

Det är framförallt under groddjurs-delen jag tycker det finns rum för förbättring i L80, då det som du säger är lika regler på höjd vare sig grodan är trädlevande eller ej.

268
19
Iguania:

Nja, fast om det finns så enorma brister så får man nog ibland ta lite egna initiativ:) Det är ju dumt att skaffa ett 90*45 till en groda som ändå bara sitta nergrävd i en hörna hela tiden:)

456
202
isdrake:

L80 är stundtals bristfällig och då tycker jag nog man kan se mellan fingrarna med gott samvete. Bara man är medveten att man kan behöva åtgärna ytan om inspektörerna kommer på besök. Men det är inte säkert man får anmärkning ändå, har sett flertalet som blivit godkända vid kontroll trots att L80 eller L108 inte efterföljts.

Ibland kan L80 rent utsagt vara farligt. Vissa arter av vattensköldpaddor är inte bra simmare utan lever i grunt vatten, dessa ska enligt L80 fortfarande ha si och så hög vattennivå. Eller att marklevande fåglar ska ha samma höjd som flygande fåglar, även fast höjden bara innebär en större risk att dom gör illa sig.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Iguania, jadå, jag håller med dig :) Har nog aldrig sett en pacmangroda i ett 110x45-terrarium, och även om det såklart är bättre desto större de har, så känns det som att måtten du nämner är tillräckliga.

741
681
Binks:

Ja L80 ska man nog inte stirra sig blind på.

Kollade senast idag vad en marklevande orm på 50cm skulle ha, 0,06kvm alltså 25x25cm.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Jag kan bli rätt irriterad på L80 ibland. De går blint på djurets storlek (åtminstone när det gäller ormar) och struntar blankt i djurens naturliga levnadsförhållanden och hälsotillstånd. En del kungspython till exemenpem, trivs bättre på mindre ytor då för stora knan medföra stress och mat/ömsproblem, detta är ganska föratåeligt med tanke på att de i naturen spenderar större delen av sina liv i hålot i marken eller inne i termitstackar. Medans andra dagaktiva mycket rörliga ormar kanske kräver stlrre yta, även om de är mindre än en kungspyton.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Det absolut bästa hade varit om man fick använda sig av sund förnuft, men det funkar inte då många i våran hobby verkar sakna ett sånt :)

Men L80 är bra då det är en fingervisning om hur djuret bör bo, annars hade vi nog tyvärr sett många dåliga exempel på trånga terrarium, därför är det så otroligt viktigt att man som djurägare lär känna sin art gärna innan man köper den.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Jodå, det är bra att ha L80 som grund men sedan anpassa det lite där det brister. jag tror inte bara att det finns folk utan sunt förnuft som skulle göra fel, det kan lika gärna vara brist på erfarenhet och kunskap, då är det bra att dessa personer har en utgångspunkt att följa :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild