Hej!
Klistrar in detta från en annan tråd jag skrivit först (då jag ej fått svar på dessa funderingar ännu):
Funderar på att antingen använda mig av en sån här med lock (och sedan fixa ventilation på nåt sätt...) www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rvaringsback/Pr349764001 (den största varianten då), locket ser ut såhär www.clasohlson.com/se/Lock/Pr349765002 .Finns ju även en grå om det är bättre eftersom de gillar mörkt?
...eller en sån här låda med lock att odla B. Dubia i. www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rvaringsl%C3%A5da%20SmartStore%20Classic/Pr341552002 , varianten som heter 50 hade jag tänkt då eller om det finns större?
Vilken plastlåda verkar bäst för ändamålet eller fungerar båda likabra tror ni?
Nu till dagens uppdaterade funderingar :-):
Det lutar mer och mer åt att använda mig av en transparant Smartstorelåda, dock i storlek 31 (den lite lägre varianten men med samma bottenyta som den större storlek 50). Lättare att placera den där jag vill.
På mässan införskaffades ett mycket finmaskigt ståltrådsnat (ca 6 cm brett och ca 1 m långt). Detta tänkte jag placera på kanterna på lådan, en bit under locket på alla fyra sidor. Behöver jag mer ventilation än detta och i såfall, skulle det fungera med små hål i locket? Borra/smälta hål (vill ju inte gärna att locket till denna inte så jättebilliga låda spricker)? Hur stora hål om jag vill vara säker på att inga kryp oavsett storlek tar sig ut under några som helst omständigheter (vill inte ha en massa kackerlackor överallt... ryser...).
Köpte även en värmematta då jag var på mässan, den är ca 27,6 x 27,4 cm och på 14,5 watt. Märke: ULTRATHERM, Vivarium heating mat. Frågade på mässan och sa vad jag skulle ha den till så hoppas den fungerar.
Några frågor om värmen: Ska den placeras under eller på sidan av lådan för att de ska få värme men inte bränna sig och måste man ha/är det bäst att ha en dimmer/termostat? Finns det billiga (men bra såklart) sånna? Var kan man köpa dessa? Vilket är bäst (dimmer eller theromostat) och varför?
Ska man fästa mattan på något sätt (typ. med tape) eller bara ha den löst? Ska man ha någonting mellan matta och plastlåda alltså någon form av mellanlägg... sett att vissa har det i sina terrarier då jag kollat runt på bilder osv.?
Ska man ha bottenmaterial? Vad i så fall? Just nu har jag lite jord i deras petboxar (tillfälligt boende tills jag får klart den större lådan)... men vet inte om det är bra...
Mvh/Animallover_1984