1) Hur många är bäst att ha, för att de ska trivas, para sig osv. men inte bråka eller nåt? Vilken könsfördelning ska/bör man helst ha?
Mellan 3 och 8 vill jag väl säga blir bäst :) Jag hade först 3 och utökade till 6 st. De var lika aktiva men mycket sociala. Se till att ha massor av honor och bara en eller två hanar. De slåss inte, men hanarna är riktigt jobbiga och vill hela tiden krama/para sig med honorna. Honorna ser himla störda ut av det, så ha inte för många hanar.
2) Hur stort terrarium behöver dessa grodor (för en ultimat storleksgrupp då...)? Minimum mått (för det är ju aldrig fel med större) för att de ska må bra (inte nödvändingtvis samma som de minimimått L80 säger utan ni kanske tycker större t.e.x.). Hur stort har ni som har dessa grodor? Hur många har ni i det?
För 3 st tycker jag att 60 liter räcker bra om man inreder på ett bra sätt. Fler behöver nog närmare 100 liter eller större (nu räknar jag i akvarium-mått då det oftast blir vad man väljer. Du kan väl applicera det till ett terrarium som är mellan 60 och 80 cm långt. Bottenytan är viktig. :)
För guds skull, låt inte en enda cm vara öppet i terrariets tak/dörr! De är mästare på att rymma. De puttar upp alla lösa delar med framfötterna och kan tom. klättra på glas ibland trots att de inte ska kunna. Jag förlorade tre stycken som hann torka ihjäl på några timmar när jag var i skolan. Gissa om jag tejpade ihop locket efter det!
3) Hur stora blir de? Läst 5 cm på vissa ställen och 6 cm på andra. Kanske det inte verkar så viktigt... men enligt L80 så är det stor skillnad på vad man ska ha till en 5 cm groda och till en 5,5 cm groda... så det är därför jag undrar.
De blir lite olika stora. Men ca 6 cm blev mina. Räkna alltid till det större måttet :)
4) Bästa maten för dom? Kommer ha "odling" av daggmaskar/metmaskar eller dylika maskar samt B.Dubia kackerlackor till framförallt Horngrodan. Kan de äta något av dessa som basföda?
Det låter jättebra. Både mask och dubia kan de i stort sett leva på. Men husflugor som du råkar få in, en och en annan mjölmask, malar och sånt "random" äter de gärna också! Mina åt precis allt jag erbjöd dem på pincett.
5) Berätta gärna mer om dessa grodor om ni orkar, hur är de att ha som husjur? Aktiva? Låter de högt? Långlivade? osv.
De är mycket aktiva och hoppar gärna runt både i vattnet och på land. Det är viktigt med riktigt land och växter åt dem. Inte rättvist med en flyt-docka bara som de kan sitta på, utan mina gillade att gräva lite och utforska precis varenda millimeter av terrariet. De är rätt högljudda ibland ja. Hanarna låter massvis och skäller som små hundar. Som tur är är de himla söta när de låter, så trots att de väckte mig i sovrummet blev jag inte arg :) Jag som ändå är lättirriterad.
De kan väl leva i 10+ år har jag hört. Det ska inte vara några problem.
Jag avslutar med att bifoga två bilder på mitt terrariums två olika inredningar, som jag sålde tidigare i år då jag bytte inriktning till geckoödlor. Det hugger i hjärtat på mig som jag saknar dem.