Micke76 skrev:
Hallå! Jag tänkte fortsätta spinna på denna tråden. Jag är själv sugen på att skaffa jungfrugeckos, men jag har lite frågor som jag inte finner svar på i de vanliga skötselråden här. Vad använder ni för bottenmaterial? Har ni levande växter eller plastväxter? Eftersom det är så mycket enklare med plastväxter tänker jag så här. Om man har lite rejält fuktad torv med mossa över borde man väl kunna ha plastväxter och ändå kunna hålla en bra luftfuktighet. Eller tänker hag fel? Sen undrar jag även hur många W bör man ha på värmemattan, och hur stor del av bottenytan den ska täcka?
Levande växter är inte nödvändigt, även om det hjälper en hel del. Sen tycker jag levande ofta blir snyggare, men det är en personlig åsikt.
Vad gäller bottensubstrat så kan du använda mer eller mindre vad som helst då de inte spenderar speciellt mycket tid nere på marken. Men ett substrat som håller fukt är att föredra. Ha gärna någon form av dränering eller liknande i botten så det inte blir för fuktigt.
Värmematta och värmekällor överlag får man anpassa efter terrariets dimensioner, hur varmt man har det i terrariet utan, avstånd m.m. Så det är svårt att ge ett konkret svar. Det man vill är att skapa en slags temperaturgradient så att det är varmare på ena sidan av terrariet och kallare på andra sidan. Med lampor är det oftast lätt eftersom man kan ändra avståndet om man märker att det är för varmt. (Brukar väl vara förhållandevis lätt med värmemattor också då man kan dimma ner dom)
Jag har inte så mycket erfarenhet av värmemattor dock så det kanske någon annan kan ge några tips om lämplig styrka/storlek, men gissningsvis så är det väldigt beroende på storleken av terrariet som sagt.