Personligen tycker jag att åldersgräns på 20+ och referenser är jättebra. Jag skulle dessutom vilja se krav på att personen i fråga ska ha tagit kurser också.
Vad gäller åldern så är det ett faktum att människor mognar med åren. Det finns anledningar att man inte säljer tobak, alkohol, vapen eller sätter minderåriga bakom ratten. Jag säger INTE att minderåriga är dumma eller liknande, jag pratar om att det finns en viss livserfarenhet och mognad som inte går att få på något annat sätt än att låta åren gå. Jag är 21, och visst må jag vara ung, men jag har tillräckligt med vett och mognad att veta att jag bör vänta ännu längre innan jag ens sneglar åt gifthållet. Jag skulle leta reda på mentorer och kurser, och skaffa mig så mycket erfarenhet och kunskap jag kunde innan jag skulle leta efter min första giftorm, oavsett hur potent djuret är. Kobra eller palmhuggorm spelar ingen roll.
Sen är det som Anders säger, rent juridiskt blir det problem om man säljer till minderårig. Jag förstår inte varför man inte kan vänta några år. Tiden går fort, som man säger. Vill man skaffa sig ett djur, oavsett art, bör man utbilda sig i den mån det går först. Sen kanjag hålla med om att flera med åldern inne aldrig borde vara tillåtna att ha djur alls pga bristande vett/ansvar. Vet själv människor som skaffar djur till barnen och säger helt öppet "kaninerna är ju en kul hrej nu, sen gör vi oss av med dem när ungarna tröttnar". Jag skulle aldrig sälja ett djur om människan inte är myndig och har vett nog.
Jag måste också säga att ämnet är ett riktigt intressant ett att diskutera, men det finns ingen anledning att hoppa på folk. Försök håll en trevlig stämning, det är trots allt personliga åsikter det här handlar om. :)