Fel och sälja giftormar till miderårig?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

346
310
panterophis:

många sätter en gräns på 20+ och det ser inte jag som något negativt

142
5
JulefridHosOnkel:

Haha men snälla nån, tänk om personen ifråga har en farsa som jobbat med ormar, b.la gift hela livet och snubben är uppvuxen med det. Tänk om till och med farsan som själv har massa referenser anser sonen vara redo och godkänner ett sådant köp. Personen har säkert redan haft en mentor också, och umgåts en del i sådana kretsar. Då är det ju inte så mycket att jiddra om egentligen. "Seriös" hit och dit, många väldigt kunniga och vettiga gör faktiskt olika, och uppenbarligen varierar mångas åsikt om vad som är "rätt" och "fel". Men som jag sagt förr leedragon, man kan även bara vänta om man nu vill det, eller så sätter säljaren bara strikt upp en åldersgräns UTAN några undantag så blir det ingen giftorm för 17-åringen, även om hela tjocka släkten har ormar hemma. Man gör som man vill, alla gör det ändå. Personligen hade jag väl kanske bara satt en 20-års gräns utan kompromiss om jag inte kände personen väldigt, väldigt väl vill säga. Sånt där beror ju liksom mycket på vad det är för orm också... Men samtidigt dömer jag inte folk som gör olika (inom vissar ramar då vill säga...).

160
91
turboadde:

Men om hela familjen håller på med giftormar så kan väll någon av föräldrarna köpa ormen och ha huvudansvaret för den, så slipper man jiddra om det. Tycker det är bra när folk är nogranna med att sälja giftiga djur och ska ha en jättestor klapp på axeln för att dom är så seriösa och inte säljer till vem som helst bara för att tjäna pengar. Det handlar oftast inte bara om någons liv utan det kanske även äventyrar hela hobbyn om det kommer i oseriösa händer.

Så håller mig till gruppen att spelar ingen roll med vana eller ovana så ska det inte säljas till nån under 18år minst.

63
12
johansk:

Är man såpass intresserad av ett djur som kan ta ens liv såpass snabbt så tycker jag att man kan vänta till man är 18 och sedan  får man köpa om du har papper på att du genomgått en kurs eller något liknande.  En giftig orm lever väll runt samma som en constrictor?  Då har man 20+ år att vara jävligt noga med hantering av ett djur som ev skulle kunna döda dig. 

142
5
JulefridHosOnkel:

Ja, det går också, vilket jag antar att man löser om man samtalar med målsman som jag redan sagt... det var ett rätt radikalt exempel, jag vet, men tror alla här är kapabla till att fatta poängen. Aja skitsamma. Det är ju dock redan påpekat att man ska vara otroligt petig, det har ju alla här gemensamt som tur är. Det ända som skiljer på den specifika fronten är ju siffran. Vissa säger 18, vissa har sagt 20, och vissa sa även 25... Att tjäna pengar, finns nog mer givande sätt att göra det på än att sälja giftormar haha.

2
0
Lindner:

Till Falk: gå och sätt på dig en jävla blöja, du sprider fan negativ energi på vilket forum du än är på. Du förolämpade nyss alla som sålt djur till mig då jag är mindre årig. Omogna jävel, gå och klappa lite katter nu. Tycker personligen att man kan sälja till någon som är 16-18 om den har referens, erfarenhet, föräldrars välsignelse men framförallt VETT. Vett kommer inte med ålder utan med erfarenhet och upplevelser och det får man ju bara genom att pröva sig fram själv, så varför inte? En 17 åring med hjälp från en kunnig i början som lär personen rutinerna kan lätt ha en giftorm...

343
119
Salig:

Personligen tycker jag att åldersgräns på 20+ och referenser är jättebra. Jag skulle dessutom vilja se krav på att personen i fråga ska ha tagit kurser också. 

Vad gäller åldern så är det ett faktum att människor mognar med åren. Det finns anledningar att man inte säljer tobak, alkohol, vapen eller sätter minderåriga bakom ratten. Jag säger INTE att minderåriga är dumma eller liknande, jag pratar om att det finns en viss livserfarenhet och mognad som inte går att få på något annat sätt än att låta åren gå. Jag är 21, och visst må jag vara ung, men jag har tillräckligt med vett och mognad att veta att jag bör vänta ännu längre innan jag ens sneglar åt gifthållet. Jag skulle leta reda på mentorer och kurser, och skaffa mig så mycket erfarenhet och kunskap jag kunde innan jag skulle leta efter min första giftorm, oavsett hur potent djuret är. Kobra eller palmhuggorm spelar ingen roll. 

Sen är det som Anders säger, rent juridiskt blir det problem om man säljer till minderårig. Jag förstår inte varför man inte kan vänta några år. Tiden går fort, som man säger. Vill man skaffa sig ett djur, oavsett art, bör man utbilda sig i den mån det går först. Sen kanjag hålla med om att flera med åldern inne aldrig borde vara tillåtna att ha djur alls pga bristande vett/ansvar. Vet själv människor som skaffar djur till barnen och säger helt öppet "kaninerna är ju en kul hrej nu, sen gör vi oss av med dem när ungarna tröttnar". Jag skulle aldrig sälja ett djur om människan inte är myndig och har vett nog. 

Jag måste också säga att ämnet är ett riktigt intressant ett att diskutera, men det finns ingen anledning att hoppa på folk. Försök håll en trevlig stämning, det är trots allt personliga åsikter det här handlar om. :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:

Tråd låst.

Trådskaparen har fått mängder med information om vad folk tycker och tråden börjar spåra ur.
Det har blivit diskussion hurvida omyndiga KAN hantera giftormar, och jag tror inte detta tillför något.

En åldergräns, men framförallt referens och koll på hurvida köpare är vettig gynnar hobbyn.

Se till att hålla er ifrån personangrepp. Skärpning.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild