Fel och sälja giftormar till miderårig?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:

Frågeställningen handlar om det är fel att sälja giftormar till omyndiga. Hurvida en omyndig har vad som krävs för att hantera och sköta en 

Det är flera aspekter till varför man inte säljer till en person som inte är myndig.
Självklart kan en omyndig ha kunskapen och en del erfarenhet som gör att den skulle kunna sköta en giftorm korrekt. Det som är problematiskt däremot är bland annat juridiskt sett, då säljaren kan åka illa ut av att sälja till en omyndig. En omyndigs ekonomi och husering är oftast till större del baserat på målsman, vilket även gör att en omyndig inte bör har rätt till att köpa, eftersom den inte äger lokalen (eller hyr) som det giftiga djuret ska hållas i. Det är med andra ord målsmans ansvar, och denne som bör göra ett sådant köp. 

Är man intresserad utav giftormar, så tycker jag man ska ha lång erfarenhet av ormhantering, gått giftormskurser och haft mentor. Hinner man verkligen med allt detta utan att ha blivit myndig?

Man ska självfallet inte klanka ner på omyndiga, eller minderåriga, det finns ett flertal extremt duktiga 15-16åringar på sidan, samtidigt som det finns nybörjare i alla åldrar. Men det är som sagt inte bara kunskapen som är relevant vid försäljning.

Hade det skett så hade förmodligen tidningarna mer än gärna snappat upp med rubriker som "Giftig dödsorm såldes till barn".

264
125
Bildpunkt:

För mig så får de som säljer giftormar gärna sätta 25 år om de tycker det behövs. Men för mig som inte håller på med giftormar även om jag tänker att jag en dag kanske gör det, och då står lite och ser på utifrån så tycker jag 18 är ett absolut minimum för att värna om hobbyn och seriösiteten i den.

Och oavsett vad vissa som håller på mycket med gift tycker så kan jag säga att det utifrån ser extremt märkligt ut att det ens får säljas giftormar till minderåriga.

Och jag tror majoriteten av min bekantskapskrets som inte är insatta i hobbyn tycker det är fel att de får säljas överhuvudtaget.

För att ge lite perspektiv så blir flera av mina bekanta väldigt förvånade när de får reda på att jag har änkor hemma och tror att det skulle finnas lagar mot det.

Och för att jag ska kunna fortsätta med min spindelhobby skulle jag aldrig sälja en potent spindel till någon minderårig oavsett hur många spindlar de har eller hur mycket erfarenhet de har.

264
125
Bildpunkt:

Håller med dig till fullo anders.

142
5
JulefridHosOnkel:

Japp, 18 eller 25 år spelar ingen roll, vill alla som säljer sätta åldersgräns så har dom all rätt att göra det. Men, att säga att det är bättre att sälja en giftorm till en 18-åring som är mindre kunnig än en 17-åring som faktiskt kan bevisa det och vill ha samma orm (och man samtidigt har fått medgivande av målsman) p.g.a en simpel siffra, det kommer jag nog aldrig någonsin begripa för att jag kan verkligen inte tänka mig att det unnar hobbyn att en mindre kunnig fick ormen när faktiskt en väldigt vettig person väl kunde fått hem den... Det skulle nog inte heller se så bra ut om det kom ut i tidningen, men vad vet jag... kan väl bara gissa. Tänk även på att dom mest erfarna blir bitna, det händer faktiskt, och det är en risk vi alla får ta, oavsett ålder. Vi kan vilken dag som helst gå en otroligt plågsam död till mötes.

264
125
Bildpunkt:

Vem har sagt att man överhuvudtaget ska sälja till någon som är mindre kunnig??

Självklart ska man inte sälja en giftorm till någon som inte har kunskap och vana om dem!

Om man måste välja mellan att sälja till en 17åring som har massor med erfarenhet eller en 18åring som inte kan tillräckligt ska man självklart behålla ormen eller vänta tills personen som kan något är myndig.

346
310
panterophis:

Spiggen det är ingen som har sagt att de skulle sälja till okunniga

142
5
JulefridHosOnkel:

Exakt, därav blir åldern irrelevant i några YTTERST små undantag, svårare än så är det ju inte. Om du går längre bak i tråden kanske du förstår varför jag sa så...

142
5
JulefridHosOnkel:

Nej panterophis jag vet, men många limmade sig så strikt fast vid åldern och jag sa bara simpelt att någonstans måste det ju vara berättigat att göra ett undantag. Annars kan man ju skita i att sälja ormen till någon under 20 och utan en hel del tidigare erfarenheter t.ex, då slipper man ju det problemet överhuvud taget, det är ju egentligen inte så mycket att argumentera om.

264
125
Bildpunkt:

Nej åldern är inte irrelevant, båda är lika viktiga. Jag tycker man måste inneha både ålder och kunskap.

Onödigt att krångla till det. :)

1244
472
leedragon:

om man är  17  och man är kunning väntar man sig ett år till  för att skaffade varför ska man välja bort ålder? personen ska ha både krav, sen om han fortfarande tycker att det är roligt med giftormar vid 18 så får  han väl skaffa det?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild