Fel och sälja giftormar till miderårig?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

1244
472
leedragon:

"leka duktiga" menar du att ta ansvar? ingen säger heller att du ska sälja till en 30 årig  som är olämplig för ormhållning, sälj till den personen som passar, du litar på den och är  över 18

142
5
JulefridHosOnkel:

Men haha jag tänker väl inte sitta och namnge folk öppet här i en tråd... Sen finns det ju även folk som haft ormar i 20-30 år. Jag har hört (kanske personligen, eller genom någon annans mun, spelar ingen roll...) att dom BÖRJADE med stora stygga kobran eller skallerormen i tidig ålder, för att ingen ville sälja dom en unge i bra storlek dom kunde växa tillsammans med. 

346
310
panterophis:

en 17-åring kanske har intresset och kunskapen men då har den personen fortfarande det när den har fyllt 18

1244
472
leedragon:

om de ha kunskapen och erfarenheten   under 18 så kommer den  kunskap väl inte att försvinna när de är myndiga, det är bättre att de under tiden skaffar sig den kunskapen de behöver och knitter flera kontakter så att de kan ta och ha inga hinder när de blir myndiga, va är brottom liksom?

264
125
Bildpunkt:

Haha jag ångrar lite att jag inte skrev "Let the flame wars begin" när jag först såg tråden igår..

Men lätt att vara efterklok.. ;)

Jag tycker inte man ska sälja en giftorm till en minderårig. Kan man inte vänta ett par år med att skaffa så är man inte mogen. Precis samma som med tatueringar men där är det inte lika många som gnäller trots att ingen annan tar skada. Jag hade varit redo att tatuera mig när jag var 15 men väntade tills jag blev 18 och jag lovar jag har inte tagit någon som helst skada av att vänta i 3 år längre än jag hade velat..

Visst jag köper att någon minderårig kan ha både vana och kunskap för att ta hand om en giftorm, det betyder inte att personen bör ha en i sin privata ägo.

Just det med att en person inte kan vänta med att skaffa gift ser jag som en risk i sig.

Jag har inga giftormar och har ingen vana heller. Men skulle inte skaffa några giftormar förrän jag har det heller.

1244
472
leedragon:

bildpunkt det är ungefär så jag tänker

142
5
JulefridHosOnkel:

Haha jo, men om en 17-åring har samma kunskap som en 18-åring, då har ju båda lika fel/rätt till en giftorm oavsett ålder? För ska man se åldersskillnaden sådär, så handlar det ju bara om att rädda sitt eget skinn om något går fel... Och ja leedragon, man kan vänta, och jag säger inte att det är fel att vänta heller, men vissa gör bara bevisligen inte det för dom anser sig redan vara redo. Aja skitsamma, jag drar mig ur för detta leder ingenvart längre. För att ingen ska misstolka det jag sa säger jag det igen, fast kort och gott: Jag tror det är bra med en åldersgräns, men det finns även några få undantag därute så man kan inte dra alla över en och samma kant! Men det är bara min åsikt, ingen "big deal" direkt. Tack så mycket för en bra diskussion allesammans, ni hade mycket vettigt att säga. Gott nytt år :)

264
125
Bildpunkt:

Skillnaden mellan en som är 17 och en som är 18 är att den senare är myndig. Svårare än så är det inte :)

Soppa framför egen dörr tycker jag är ett bra tips för alla som vill hålla på med en hobby som inte är allmänt accepterad ute i samhället.

Om aftonbladet skulle skriva om en minderårig som blivit biten av en kobra eller whatever så skadar det inte bara den killen utan hobbyn som helhet. Och håller vi inte på dessa basala regler kommer vi snart stå där och undra vad som hände när vi får samma regler som i Norge.

Kanske låter cyniskt men tyvärr så ser det ut så. 

12
7
Atra:

Det är just därför jag är så strikt 

har hänt  för mycket i år som påverkat

hobbyn väldigt negativt dessutom,

Man kan aldrig vara för strikt speciellt inte

med elapider så det här med att spela duktig

gör mig mörkrädd angående hur seriös är personen i fråga 

som hasplar ur sig detta... Skärpning!

142
5
JulefridHosOnkel:

Vart tyvärr tvungen att lägga i mina 5 ören igen haha... Om man strikt ska hålla sig till åldersgräns, så är det ju faktiskt bara "Havoc" och "Atra" som i hela tråden har rätt lol. För sist jag kollade så sa forskarna att hjärnan inte är färdigutvecklad föräns man är runt 25, rätta mig om jag har fel... tänkte bara eftersom att vi diskuterade mognad :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild