Dubbelterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

46
3
Ninjasandpopcorn:

Hejsan! jag håller just på att bygga ett dubbel-terrarium(mitt första terrarium bygge) så jag tänkte lägga ut en tråd där jag lägger bilder och beskrivningar på hur jag gör! så kanske mitt bygge inspirerar eller hjälper någon annan och självklart någon erfaren terrarie byggare kanske har kommentarer och tips att komma med så vore det roligt! :)

det blir två terrarium på höjden, så måtten för hela konstukturen blir HxBxD 120x120x70 och varje terrarie för sig blir 60x120x70.  och ska även bli glas ''rutor'' på sidorna som är 40x50(HxB) stora. jag använder mig av OSB-skivor 3st med måtten 119.7x144.5 från Cheapy.

46
3
Ninjasandpopcorn:

Jag har mätt och sågat ut bitarna jag kommer att behöva, efter mina mått behövde jag såga ut;

X1-120x120,

X3-120x70,

X2-120x72.2,

X1-120x20,

X2-120x10,

X4-40x10

46
3
Ninjasandpopcorn:

eftersom jag har valt att sätta lite glas på sidorna så sågade jag ut hål på båda sidorna i måtten 40x50(HxB)

Efter jag sågat ut hålen för glaset fräste vi en kant på 5mm för att fästa glaset, denna sidan ska vara på insidan av terrariet. 

Efter det Sandpapprade jag alla delar.

66
14
curow:

Ser bra ut! Kommer nog bli jäkligt coolt bygge

46
3
Ninjasandpopcorn:

Efter alla delar har blivit sandpapprade började jag att sätta ihop terrariet, jag började med att sätta ihop baksidan med topp och botten, trälimma ihop delarna, borra hål för skruvarna och skruva i skruvarna(listskruv) försiktigt så att Skivan inte spricker, Mät noggrant så att det blir rakt. är väldigt hjälpsamt om man är fler som kan hålla och lyfta m.m.

när topp och botten satt började jag att sätta dit sidorna, tänk på att sidorna är 2.2cm bredare är de andra skivorna och att det då ska bli en kant som sticker ut på framsidan.

när alla sidorna sitter på plats så låter jag det torka ordentligt eftersom jag kommer behöva vrida och vända på terrariet för att få fasst de andra bitarna, då är det bra att det torkat ordentligt och verkligen sitter. jag lät det stå över natten

46
3
Ninjasandpopcorn:

För att fästa mitten skivan som delar de två terrarierna satte jag en list. limmade och skruvade.

Sedan satte jag dit mitten skivan, limma längs listen och skruva dit.

Vi la ner bygget på baksidan så att det skulle bli lättare att sätta dit kanterna i fram, konstrukturen är stor och tung så ett par extra händer är nästa ett måste för att vrida, vända och lyfta det. 

På bilden har vi fäst över och underkant på terrarierna, jag kommer att sätta två bitar på sidorna också då det inte blir så stabilt annars eftersom jag ska ha glas på sidorna, annars tror jag inte att det skulle behövas om man inte vill, men det är väl en smaksak.

46
2
Jogga:

Blir kanon snyggt. Kom bara ihåg att göra dubbelt av allt så jag får ett med ;)

1686
795
fluffis:

Kul med bygge! Det ser riktigt bra ut! :)

Jag är nyfiken på vad som ska bo där. Jag tänkte på att det ska vara glas på sidorna. Jag själv ser det som en stor fördel med träterrarier jämfört mot glasterrarier att det finns väggar på sidorna så att djuren känner sig trygga. Själv sysslar jag med ormar men jag har en känsla av att du ska ha helt andra djur i dina terrarier? :)

46
3
Ninjasandpopcorn:

fluffis, Jag är helt såld för ormar! :D  så det kommer att bli majsormar som flyttar in i terrarierna, Har en majsorm som jag haft sen juvenil som blivit stor nog för att flytta in i terrarium nu och planerar även att inskaffa en till därav bestämde jag mig för att göra två på en gång.

Jag kan förstå vad du menar med att de skulle känna sig trygga i ett träterrarium, då jag funderade på att göra det helt i trä först men jag bestämde mig för att sätta glas på sidorna då ormen jag har nu har bott i ett mindre glas terrarium och inte mått dåligt av det, han ligger gärna framme vid glaset eller vid växtligheter. ska även göra en egen ''bergvägg'' på baksidan och troligen skruva i lite grenar, göra ett eget gömställe som matchar bergväggen + ha nån levande växt som gullranka eller murgröna så det kommer att finnas bra med gömställen så jag tror inte att han skulle må dåligt av att det är glas på sidorna :\ 

46
3
Ninjasandpopcorn:

Nu är även sidorna i fram ditsatta :)

Sen borrade jag ventilations hål som kommer täckas av nät senare. 

Efter det Silikonerade jag alla hörn och kanter invändigt i terrariet, glömde dock att ta bild på detta :/ kanske lägger ut en bild på det imorgon. :)  

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild