Hej.
Trist att ditt djur dött. Aldrig roligt men bra att du försöker ta reda på varför.
Först vill jag säga att det nog är omöjligt att veta varför utan mer information och prover. En obduktion av en kunnig person är alltid att föredra. Kontakta en reptilkunnig veterinär eller kanske SVA för råd.
Våtrumsfärg kan innehålla antimögelmedel som jag fått för mig kan vara giftigt för herptiler. Jag undviker det i alla fall när jag bygger terrarium. Det kan vara en skröna jag gått på så någon får gärna rätta mig där ifall jag har fel där. Dock tror jag verkligen inte det ska påverka djur som är i ett annat rum. Så jag tror inte det var därför din orm dog.
Jag har läst undersökningar att fler ormar än vi tror lider av allvarliga sjukdomar som tex IBD och paramyxovirus. Siffror upp till 10 % har nämnts. Dessa sjukdomar kan ge allvarliga sjukdomssymptom men kan också vara symptomfria men leda till plötslig oförklarlig död. Speciellt om immunförsvaret av någon anledning blir nedsatt. Baserat på det tror jag att en del oförklarliga dödsfall kan bero på en bakomliggande sjukdom som ägaren inte vet om men som ligger latent och bryter ut när immunförsvaret av någon anledning sätts ut spel.
Jag säger inte att din orm dog av någon av dessa sjukdomar nu, men det verkar vara vanligare än man tror? Det enda sättet att säkert veta är nog genom obduktion.
Ett annat tips är att när du ställer frågor som dessa så skriv inte bara att värmen och fukten är bra, beskriv istället vilka grader den har samt hur du löser fuktighetsbiten. Detta för att vara så tydlig som möjligt. För att kunna svara på en sådan här fråga behövs mycket information.
MVH