Stressigt terrariebygge! Hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
1
AnnaBrink:

Hej! Jag ska flytta om mindre än en månad och behöver ett nytt terrarie till mina två kungspyton! Jag vet inte ens var jag ska börja! Målet är väl att det ska bli snyggt så det kan stå framme men helst billigt också! Hade kollat lite på den här sidan privat.bahnhof.se/wb444231/terrarie.htm
Vad tycker ni om det bygget? Slutresultatet tyckte jag iaf var skitsnyggt! :)

Vad tycker ni? Några idéer? 

1686
795
fluffis:

Rent spontant så känns det inte så lätt att bygga bra och snygga terrarier när man har ont om tid, särskilt inte om man är oerfaren. Terrariet i länken ser snyggt ut.

Tips 1. Strunta i bakgrunden/klippliknande landskapet. Det är tidskrävande och i många fall helt onödigt. Vill du ha en så kan du fixa den i efterhand.

Tips 2. Ha inga ventilationshål lägre än halva höjden på terrariet.

Tips 3. Kolla i byggtrådarna här på forumet för att få inspiration.

17
1
gubbunge:

Håller inte med om att ha vent hålen så högt upp luftcirkulationen blir betydlig mkt bättre om de är strax ovanför bottensubstratet. Koldioxiden måste ju ta vägen ngn stans. Klart du hinner bygga en burk åt dina kps på en månad om du är lite finurlig å gör det i rätt ordning. En burk i osb kan ju inte ta speciellt lång tid att göra i den storlek du behöver.

95
43
JAReptiles:

jag håller med om att skippa i bakgrunden måla i någon färg istället men det med venterlationen håller jag inte med fluffis om då har gubbunge mer rätt o du hinner nog få iårdning ett terrarie

1686
795
fluffis:

Jag har alltid hört att ett luftintag inte ska placeras långt ner i liggande terrarier för då skapar det drag. Har man terrarier med befuktningssystem där luftfuktigheten ska upp mot 100% så må det vara hänt att man måste placera luftintaget långt ner för att få en bra luftgenomströmning så att det inte bildas mögel. Nu pratar vi om liggande terrarier antar jag eftersom det är en marklevande orm och superfuktigt ska det inte vara. I sådana fall bör luftintaget sitta på mitten av höjden och luftutsläppet på motsatta sida högt upp, har jag lärt mig. Jag skickar med två länkar om man vill läsa mer. www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1024&p=2 och majsorm.forum24.se/majsorm-about1635.html.

Ja, du.... AnnaBrink. Jag håller med gubbunge och jeppeboi_14 om att det är klart att du fixar det om du är motiverad. Möjligheterna är oändliga! :)

26
1
AnnaBrink:

Tack för tipsen! Bakgrunden skippar jag! Hur funkar logistik med värmematta och träterrarie? Hur är det bäst att sätta den? 

1686
795
fluffis:

Det kanske finns tips i den här tråden: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=865&p=1

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild