Tillaga inte förrymda ormar!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

32
1
Cajsaaandersson:

Jag tänkte berätta en liten händelse som min kompis och hennes orm va med om för typ en vecka sen.

Hon skulle mata den som vanligt. Flytta över den till en plastlåda, där hon lägger ner ormen (strumpebandssnok bebis) med de upptinade pinkisen, hon lämnar ormen där för att låta den vara i fred.

När hon sedan ska kolla om den har ätit upp är den borta. Hon börjar leta i köket där hon ställde lådan, hittar inte ormen och slutar leta. Hon hoppas på att de kommer fram så småning om. senare under dagen ska hon göra paj i ugnen och sätter på den och stoppar in pajen, när pajen har varit inne i 10 min så ser hon hur ormen spratlar som en tok i mellan dom två glasen på ugnen. Hon stänger av ugnen.

Efter lite krångel får hon bort ena glasskivan och tar bort ormen och och försöker svalka ner den med vatten och lägger sedan den i terrariumet. Den ringlar en liten bit men sedan lägger den sig på sidan och andas med långa och djupa andetag. Hon låter den vara, och ringer veterinären dom sa att hon ska avvakta och se vad som händer. Nästa gång hon kollar till ormen har den ringlat iväg och lagt sig under gömmstället och spelar med tungan när hon drar handen genom luften för att få någon reaktion. Hon åker till veterinären dagen efter och fick beskedet att ormen inte skulle klara sig. 

Vad har vi då lärt oss av det här? Montera isär ugnjäveln om en orm smiter!

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Vi har även lärt oss att använda rymningssäkra lådor är det bästa!! :)

Tråkig historia förövrigt..

953
1840
peter54:

Jag förstår inte. Vad betyder "mellan dom två glasen på ugnen"? Vad är det för slags ugn?

32
1
Cajsaaandersson:

Mellan glasen i ugnsluckan, ska de naturligtvis vara.

Medlem i SHF
61
75
Joachimlofgren:

Hade kanske varit en god idé att ha en rymningssäker låda som sagt och sen kanske leta efter ormen istället för att vänta på att den kommer fram och gå och baka en paj istället :-) 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Det är såklart lätt att vara efterklok. Trist händelse.

Ormar är duktiga på att lyckas ta sig in (och ut) på alla möjliga konstiga ställen.
Att de tar sig in i ugnen är väl inget man direkt tänker på, men samtidigt känns det ju lite logiskt om den är varmare än andra delar av bostaden.

32
1
Cajsaaandersson:

Jo en bra rymningssäker låda är ju bra att ha. :)

305
147
HenkePetersson:
Jag hade en majsorm för många år sedan som smet från ett stängt och låst terrarium  med ordentligt ventilations galler, nu är jag och har aldrig varit en person som ständigt ska pilla på mina ormar, men man tittar ju till dom, vilket jag gjorde även med denna men då var det som bort blåst.. Låst terrarium där jag hade enda settet nycklar i min knippa så någon annan kan inte öppna terrariet, han återfanns dock 5 månader senare under jucka palmens stora kruka, smutsig och mager men vid liv, efter det fich han heta hodini, jag kan än i dag inte komma på hur orm jävlen tog sig ut lol.

384
18
mr_fan:
Jag hade en majsorm juvenil i ett exo terra terrarium och visste inte att det fanns såna där hål uppe vid gallret, så en dag när jag skulle öppna och ta ut den/kolla till den så var den borta och då letade jag runt överallt tyckte jag, så när min farsa kom hem så hittade han den direk.t XD låg bakom en elgitarrhögtalare =)

2052
780
psyjoh:
Två av mina majsormar rymde oxå. Vid olika tillfällen. Den ena kom fram efter en månad drygt, hungrig och faktiskt ända gången den verkade rädd/aggressiv mot mig när jag skulle ta upp den. Den andra hittade jag när vi skulle flytta från huset och rev en vägg. Då låg den, eller det som fanns kvar av den, inne mellan gipsskivorna. Har aldrig blivit klok på hur den kom in där..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild