Stressad i terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

276
119
Maqea:

Hej!

Jag behöver lite råd om Ville, vår Skäggagam.

Jag har några dagar den här veckan kommit ner senare än vanligt till honom (jag har varit sjuk och sovit länge) och hittat honom fönsterdansa som tusan, kolsvart om hakan och så har han stressbajsat också. När jag öppnar terrat för att ta hand om bajset så hoppar (bokstavligt) han genast ut och drar iväg till fönstret (har satt upp en lampa med en basking spot där).

Lite mer info är att han de senaste veckorna ätit mindre än vanligt men också varit mer aktiv och mer nyfiken än vanligt. Han klättrar runt i terrat och utnytjar alla hörn och har några gånger nickat (långsamt). Nickat har han inte gjort tidigare. Han tar fler promenader runt i huset för att sluta sin rundvandring i fönstret när vi släpt ut honom än tidigare. Han har äntligen stannat av i växten och ligger nu på 55 cm och väger 588g. Han är drygt 1 år.

Vad kan jag göra för att lugna ner honom?

Landgången är till för att han ska kunna ta sig in i terrat när han vill om han är ute. Den går också fint att använda till att smita ut på när matte försöker ta kort för att visa inredningen i terrat och storleken jämfört med honom.

424
33
samthe0ne:

Vilket underbart fint terrarie ni har till honom!

Ser gärna att du lägger upp nån slags ritning på terrariet, det är mer eller mindre perfekt för en skäggis i min enkla mening :).

1159
626
Temla:

skratt.. Japp, det är dags för Ville att träffa en snygg tjej! 

276
119
Maqea:

Ja, att han är i puberteten har vi nog märkt. Skratt.

Men finns det nått man kan göra för att få honom att lugna ner sig ett par hekto. Han är ju superstressad på mornarna/förmiddagarna i terrat. Jag är rädd att det ska bli för kallt åt honom när han far omkring överallt i husset men släpper jag inte ut honom i tid så mår han inte bra av det heller utan hetsar upp sig och stressbajsar t.o.m.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild