Silikona om terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

456
202
isdrake:

Hur går man tillväga för att silikona om ett terrarium? Säg att man har ett så pass stort terrarium att det måste monteras ner vid flytt. Då förstör man ju all silikon i skarvarna. 

Räcker det att bara skrapa bort det mesta av det gamla silikonet och sen sätta på nytt? När folk silikonar om akvarium verkar det jätte viktigt att verkligen få bort allt genom att använda rakblad och t ex ättika. Men det verkar grymt jobbigt för en stor burk.

För min del är det inte viktigt att det blir snyggt. Däremot så vill jag ha fukten kvar inne i terrariumet så det inte smiter ut. 

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

rakblad  hobbykniv  Aciton 

funkar bra

1159
626
Temla:

Aceton? Det ska jag prova. :) 

En kompis ska försöka mjuka/lösa upp silikonet med en värmepistol. Funkar det tro? 

456
202
isdrake:

Men åh det låter jätte drygt. :( Kommer ta flera dagar bara att flytta terrariumet i så fall. Antar att det inte blir vattenrätt om man fuskar?

Temla, att smälta silikon kommer nog inte gå så bra. Ni behöver nog komma upp i väldigt hög temperatur i så fall. ;P Det är i alla fall inga problem att använda billigt silikon som gjutform till kokande material. 

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

efter som det inte kommer bli samma tryck som ett akvarium. så är det inte lika noga som det.  få bort  så mycket det bara går med hobbykniv eller liknade. tvätta med Aciton innan limingen

med varmluft så är risken jäkligt stor att glaset spriker

1159
626
Temla:

Hm... det låter rimligt. Vi får prova lite och se hur det går. JAG kommer stå långt ifrån, det är ett som är säkert. haha

31
6
slowfox64:

Rakblad är allt du behöver, köp de som man sätter i skrapor, där är en kant att hålla i så du inte skär sönder fingrarna.

77
1
MrC:

Siliconet smälter inte av vämen men som andra skrivit så rejält vassa rakblad och aceton blir bra måste få bort siliconet annars får du probem med att det inte fäster igen

1159
626
Temla:

Silikonet blev mjukt av värmepistolen, så pass iallafall att vi kunde få loss glastaket. Glaset sprack dock men det gjorde ingenting för det skulle kastas. Men även om silikonet var varmt så var det mycket svårt att få bort resterna och allt gick inte bort trots aceton och ihärdigt skrapande med rakblad. Fy vilket jobb, det vill jag aldrig göra om igen! skratt

343
119
Salig:

Det viktigaste är väl ändå att man får bort allt gammalt silicon, annars kan det nya få problem att fastna. Jag skulle nog också köra på rakblad, silicon borde gå relativt lätt att dra bort i ett stycke om det lossas först och med lite tålamod. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild