någon som har fött upp kameleonter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

234
1
tinagustafsson:

Hej :)

Det är så att jag har fått reda på att min panterkameleont hane är en hona för att hon har så höga kalknivåer i kroppen, så höga nivåer kan bara honor ha. Så jag undrar vilka som har lyckats så att äggen har kommit ut. vill få kontakt med någon som har lyckats med det flera gånger :) och så undrar jag vad som är bäst för henne bli parad eller inte? :) 

Tack på förhand

160
91
turboadde:

Om det är en hane eller hona ser man väldigt lätt när dom blir lite äldre så det borde inte ha behövts ett test på kalknivåer för det.

Att få dom att lägga ägg är oftast lätt. Bara ställa in en hög bunke med jord eller liknande. Höjden på lådan bör vara honans längd i alla fall och materialet i lådan ska vara så hon kan gräva tunnel utan att det rasar.

Är det en hona så är det viktigt att dom har någonstans att lägga äggen om dom får så inte äggen fastnar och honan dör.

234
1
tinagustafsson:

ingen kan se om det är en hona eller hane, har då både varit på två veterinärer och herpers choise ingen kan se, men när vi gjorde blodprovet så var det för att kolla om hon hade njursvikt och då såg dom de höga kalknivåerna så då var det en hona.. okej men ska inte ta ut henne och sätta henne i hinken över ett dygn där ingen går förbi så hon kan vara lugn, jag har liksom inte plats för en hink i terrariumey heller.. 

234
1
tinagustafsson:

man måste väl då också ogödslad jord vart får man tag på det? det verkar vara gödsel i all gjord iaf på blomsterlandet...

Hanna:

Finns "naturtorv" på Blomsterlandet. Tre säckar (40 l/st) för 99 kr var det här.

733
297
markusbabs:

Lägg upp en bild på kameleonten så kanske någon kan se vad det är för kön.

22
2
joing:

Här har du en länk till en utländsk sida om panterkamelont www.chameleonforums.com/care/caresheets/panther/

105
28
Richard:

som markusbabs säger lägg upp en bild ! :)

160
91
turboadde:

Ja en dagsfärsk bild vore kul att se om den utvecklats sen förra bilden

234
1
tinagustafsson:

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild