HJÄLP!!! Hjälmbasilisk som äter dåligt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

97
42
Micke81:

Har som rubriken lyder en Grön Hjälmbasilisk på 2 år som äter väldigt dåligt.

Jag köpte honom för ca 4 veckor sedan och enligt förra ägaren så var det inga problem med maten.

Men ända sen jag fick hem honom så har han varit väldigt dålig på att äta. Har provat syrsor och zoophobas men det vägrar han äta. Det ända jag lyckats få i honom är pinkis. Förra ägaren hade gett honom det men slutat med dem eftersom han då slutat äta insekter och larver så han gick tillbaka till insekter och larver.

Är det någon som kan hjälpa mig med råd och tips?

Tack på förhand!!

Micke

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Hej Micke!
Hur ofta har du matat med pinkis, och har han vägrat syrsor och zophobas helt och hållet?
Vad har du för temperatur i terrariet?

97
42
Micke81:

Hej Anders!

Måste börja med att säga att det är en grym sida du skapat!

Så här ligger det till. När jag köpte ödlan så fik jag med ett terrarie som den har bott i tidigare. Måtten på det är 150 cm långt 80 högt och 50 djupt. Det är förlitet tycker jag så tanken är att jag ska bygga ett som är 150 - 200 långt, 180 - 200 högt och 80 - 100 djupt.

Ska bara komma in i nya huset först som sker om ett par veckor.

Sen jag fick hem honom har jag provat med insekter och larver varannan dag men utan någon respons från honom. Så efter nån vecka provade jag pinkis ( dött ) och det tog han. Sen väntade jag ett par dagar och provade syrsor, kackerlackor och zoophobas men han bryr sig inte, så då har han fått pinkis. Och då tar han 1. Sen går det nån vecka innan han tar 1 pinki igen. Har hållt på så sen jag fick hem honom.

Tempen i terrariet har jag inte kollat på ett tag nu, måste köpa ny termometer. Bor tillfälligt i flyttlådor hos mina föräldrar tills vi får nya huset.

Mvh Micke

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Har du provat att ställa en skål inne i terrariet med t.ex. zophobas för att se om han äter när han kan göra det i lugn och ro?

Det är självfallet bra att han äter något åtminstone, men man blir ju såklart lite nojjig då det inte fungerar med insekter. Att enbart köra med pinkisar kommer ju förmodligen inte fungera speciellt bra i längden heller.

Jag har inga direkta andra bra tips att ge, men förhoppningsvis kanske det finns någon annan här på sidan som kan ge dig några bra råd.

Kul att du gillar sidan förresten :)

97
42
Micke81:

Har provat att ställa in en skål men verkar inte som han bryr sig. Hittar lite larver löst i terrariet och syrsorna far runt som de vill:)

Hur länge kan man "svälta" honom utan att ge pinkis för att se om han efter ett tag tar insekter?

Hörde att det inte var bra att bara äta pinkis så jag hoppas verkligen han kommer igång:)

6
0
Enneb:

Hej! Kan även vara så att 4 veckor inte varit nog för ödlan att vänja sig. De känner trotts allt att omgivningen är annorlunda, till att börja med vad vi fick göra för att få vår agam lugn när vi fått hem en omplacering var att hänga en filt för terrariumet en period för att minska stress då den fortfarande kan känna sig säker i sitt "gamla hem" även med ny miljö runt om. Ta sedan bort filten mer och mer så den inte täcker hela uten mindre och mindre, tillslut när filten var bortplockad här hos oss helt så hade vår iallafall mer eller mindre anpassat sig. Kan vara en sådan faktor som ställer till det för dig också.

Ps. vi hade också samma terrarium som den bott i innan.

MVH

97
42
Micke81:

Tack för det svaret Enneb!!!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild