Skäggagam. Nybörjare behöver hjälp med livet:)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

4
0
Hesoyam:

Jodå det är sant

269
60
Jonas:

jag ber om ursäkt igen för en till dum fråga:D

som sagt har googlat som en jävla idiot nu på reptilmattor. men va fan får ju bara värme mattor.

menar med som underlag istället för sand som verkar vara så poppis nu. jag förstår det ska vara en matta utan ögglor..

vart köper man detta för bra pris och vad ska man ha

mvh//Ginto

det finns mycket info vad som är bra för skäggisar men inte riktigt var man ska få tag i saker och ting.

någon borde skriva in detta i faktabladet på huvudsidan där under "fakta om skäggagamer"

223
6
Susanne:

Reptilmatta är i princip samma sak som båtmatta eller balkongmatta, fast dyrare.

Jag har en grön balkongmatta hos min Gecko men ställt in en låda med lite fuktig jord/sand/bark som att ha att gräva i och om han behöver för att ömsa. Har klippt ut flera bitar balkongmatta så när den behöver tvättas byter jag bara till en ny bit.  I skäggisens terrarium hade jag bark på ena sidan (så han kunde gräva) och balkongmatta på andra sidan där maten stod. Funkade jättebra! Du ser ju så småningom var han vill bajsa så där kan du lägga lite papper eller annat lätt utbytt material istället så blir det lättare att hålla rent. 

225
4
ia_:

Personligen föredrar jag att få terrariemiljön så lik djurets naturliga miljö som möjligt. Vill tro att djuret är gladast då. ;)

Skäggisar lever i det vilda i australien, där det lever i öken klimat. Så sten och sand är det jag tycker är lämpligast att ha en skäggis på.

Sanden bör varken vara för grov eller för fin, sandlådesand är en vettig storlek. Många blandar även i lite tex jord (ogödslad och obesprutad) för att binda lite fukt.

Läser man lite i L80, står det även där att skäggisar skall ha sand som underlag och att det skall anpassas till det naturliga levnadsklimatet. Citat ut L80 "Ormar och ödlor av arter som i naturen lever i sand ska ha sand som bottenmaterial. Bottenmaterialets innehåll av fukt ska vara anpassat efter orm- eller ödleartens behov. "

Jag tycker det ser bra ut som du har på bilderna. Möjligtvis stoppa in något som håller lite fukt vid ömsning till exempel :)

Får man fråga vad som föranleder att du vill ha dessa mattor som underlag? :)

223
6
Susanne:

Jag tordes aldrig använda sand då jag blev varnad av så många att skäggisen kunde få i sig sanden när han åt och få förstoppning. Sanden de lever på i naturen är ju hård vad jag har hört, inte lös som an har i ett terrarium. Men.. jag har aldrig besökt deras hemtrakter personligen så i ärlighetens namn vet jag inte om det stämmer. skratt

Jag hade annars gärna velat haft sand, dels för det är så snyggt. :) Barken var ju inte heller alldeles bra.. blev varnad för den också. Men jag kände att det var bättre med bark än sand då det är större bitar och man ser bättre om det skulle råka hamna i maten eller om skäggisen får det i munnen. 

Det där med bottensubstrat är en knepig sak.. alla experter säger olika. Suck.. Som med så mycket annat när det gäller reptiler. Det är synd, för jag tycker inte om att chansa, jag vill ha fakta som är 100% korrekt. :) Önskedröm!

225
4
ia_:

Enligt veterinärer så en en sand i lagom storlek oftast inga problem, så länge man ger de rätt foder och badmöjlighet... :)

Har inte heller varit i australien, men det finns ju massor med bilder om man googlar. Sök på bilder på "wild bearded dragon" så kommer det rätt många bilder på dem i sim hemmiljö. Internet är bra ibland! :D

Här är en bild jag för sakens skull "lånar" från nätet, på en skäggis i sitt naturliga habitat. :)

223
6
Susanne:

Fin bild!! :) 

Jag det är onekligen grovkornig sand. Konstigt att man läser om så pass många ödlor som hamnat hos veterinären med akut förstoppning av sand som måste opereras bort. Man tycker ju att de borde klara av sanden när det är deras naturliga miljö och när ägarna sköter dom efter alla konstens regler matmässigt och badmässigt. skratt Eller... kan det vara en internet skröna? Det hände EN ödla och plötsligt kan ingen ödla vistas i sand? 

Jag är iallafall livrädd för att något sådant ska hända, men det kanske främst beror på att jag är en tämligen nybliven och därmed osäker reptilägare. :)

225
4
ia_:

Mycket kan nog vara en skröna, men även de kommer ju oftast ur någon sorts sanning.

Jag själv och flera andra jag vet, både "uppfödare" och privatpersoner har haft skäggisar på sand i många många år utan problem. Men däremot vet jag att den väldigt finkorniga sanden får en cement effekt, så den är inte rekommenderad. Förstoppning kan ju komma från ur andra orsaker också, tex för lite kalk i kosten.

Jag var också jättenojjig över sand i början, men efter att ha hört mig för med de som haft skäggisar länge körde jag på det och har aldrig haft några problem. :)

Visst är den fin! Skulle inte vara helt fel att ha ett terra som såg ut sådär! *börjar få en plan...* ;)

269
60
Jonas:

som du säger LA så tar man fel sand skadar det alla djur tex superfinmald sand blir jobbig och akvariesand? tror jag det heter som är riktigt grov kan ge förstoppning.

anledningen till mattor är att jag får lite delade meningar som ni säger angående min sand. det ni inte ser är att det är jord i den bara han gräver lite (typ 1mm) syns om jag tar bilden närmare.

sen angående fukt tror jag inte det är speciell fara som det är nu ska inte skäggisar leva runt 30-50% luftfukt? (kan ha fel) men som det ser ut i sverige på sommaren är fuktigheten som behövs för en skäggis inget större problem värre blir det till vintern men då ska vi nog ha ordnat lite mer fukt i terrariumet fundertar på att slänga in en obesprutad hibiskus i det (och leka lite med silicon och göra som en kruka ner i höger hörn av plexi/glas slipa ner kanterna och woala så har du en kruka i terrariumet att plantera i för fuktighet+så ser det snyggt ut med en backe av sand/jord upp till krukan och där på toppen sitter en hibiskus:)

men just nu äre plånboksproblem då att köpa in allt till en ödla inte är något som kostar 50kr:)

225
4
ia_:

Okey. :)

Angående fukt så är det rekommenderar att spraya terrat en sväng på kvällen Detta imiterar daggen som de får i det vilda.

När det gäller underlag så kan jag tipsa om en annan tråd här på forumet, där jag mailade en reptil veterinär och frågade i morse.

Så får du fakta direkt ifrån de som jobbar med sjukdomarna djuren kan få, så kanske det känns lite lugnare sen. :D

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild