Så efter många om och men vilket husdjur vi skulle ha som var mysigt hemma så kom vi fram till en skäggis.
denna ödla äter skiter och springer runt som en liten racer på 3 månader.
jag ger den 3-4 syrsor om dagen (lagom stora) och den har färsk nyplockade maskrosor/3klöver(har han tur äter han en 4klöver också :) )
vattenskål finns.
sen kollade jag med IR termometern jag har ungefär 25-27.5 grader på kalla sidan (blir 23 grader på natten nu på sommarn.)
28-30 grader i mellan varma och 36-38 grader vid värmeplatsen (har måttat 43cm från den varma platsen så ska sänka den 3-5cm till för att få den där sista graden.)
sen var det den här jävla idiotin med vad han ska gå på... sand... pellets....och vafan allt man hört från alla "experter" så nu gav jag upp och körde på guts feeling som var sand. den lever i sand så lite sand kan ju inte döda den? (ok köper du akvariesand äre väll en sak det kan inte vara så jäkla bra(den som är mer grovmalen mer som småsten))
sen en fråga min ödla såhär 2-3 dagar efter jag fått den är ju SUPER GUL jämnförelse med alla andra jag sett. den är alltså ehm solgul? är detta ovanligt eller bara en skoj grej. Snyggt var det iaf:) och om den är ovanligt hur ovanligt pratar vi om?
anledningen jag tog just denna gula var att han var så SJUKT människokär man satte ner handen han hoppa rakt upp och bästa han vet innan han ska sova är att ligga på min mage där somnar han... totalt..... så jag lyfter på hans hus och lägger in han i grottan.... detta märktes när jag 1 kväll satt och mös med han i 30min(jag har aldrig ut ödlan mer än 30min det är min lilla oskrivna lag) visst jag kan ta ut den lite till men då ska det finnas en fin anledning. iaf när jag säger mös så kupar jag mina händer lite över han så det blir som en grotta där han somnar och gräver ner sig i min tröja. är detta farligt för ödlan för isf slutar jag DIREKT (dock äre rätt mysigt):)
lite om min setup i terrariumet.
150x60x100 bred/djup/höjd. då det var så jävla högt till (1 meter) rekommendera en butik att jag ska köra 2 st dagsljus i min 2ramp jag kan lätt smälla dit 1 ramp till då själva rampen e byggd hemma och tar enkelt 4 rör om jag borrar dit en till ramp och popnitar den bara.
sen sitter en såndär lampa för solljus som ska ge den allt den behöver (exo tera solar glo 160w)
i botten ligger en 7meters 50w slinga som ligger som en orm igenom hela terrariumet med lite mindre på kalla sidan dvs nästan bara 1 sträck rakt igenom
för att sen ligga i ett u format mönster
har också en REJÄL träbit som ligger runt 14-15kg i halva terrariet (det låter stort men ni ska få se det vart riktigt bra tycker jag) lekplats nr.1 då den är nästan 50-60cm hög. Kan en träbit bli för hög så dom skadar sig? för denna är som sagt 50-60cm upp i luften vid högsta punkt.
ödlan har redan skitit och även ätit.
hur ofta badar man en ödla?
men här med mat så går infon isär med vissa säger att den ska få gluffsa fritt medans jag ger den 3 syrsor om dagen och 1 kärlekssyrsa lite då och då om jag känner att han ser lite tunn ut:D sen var det det här med kalk varje dag doppar jag syrsor i ett puder som ger vitaminer (d3) och calcium. ska man ha något annat eller räcker detta som puder varje dag.
holy shit vad jag skrev men det kommer säkert MER frågor vart efter:)
trotts allt vill man ju bara ge den det absolut bästa.
bild kommer när jag inte har det släckt men förklarar så utförligt som möjligt just nu då jag inte har en bild:)
hjälp en vilsen ödle älskare att ge sin lilla skit det bästa möjliga.
P.S har läst info överallt men det finns som sagt lite för många experter och lite för många som ger hela IDIOTISKA råd..... så nu vänder jag mig till er kära forumare.