Hej,
Jag har en majsorm som jag haft i 9 år och som hade sin första partiella ömsning sist han ömsade. Det löstes lätt med en blomspruta vatten och 1-2 timmar av nyfikenhetsfångande rörelser omvartannat på varsin sida om terrariet men det gjorde mig orolig då han i alla år ömsat perfekt.
Jag ska pinsamt nog erkänna att jag med åren blivit lite hemmavan eftersom han varit väldigt pigg och alltid ömsat, ätit (1st stor mus per tillfälle) & skitit perfekt men efter lite uppfräschning på ormkunskaperna är nog min orm, som är 120cm lång, för mager och det verkar som om jag har aningen för torrt i terrariet. Förlåt ormen! Jag har matat oregelbundet med vilje, ibland med uppehåll och ibland bara någon dag efter skitning men tyvärr mot bättre vetande i snitt för sällan och han har magrat på sig över tid utan att jag tänkt på det.
Anledningen till den partiella ömsningen läste jag kan bero på dåligt utfodrad orm eller torrt terrarium. Jag tänkte först att det måste bero på utfodringen då han är mager och mitt samvete gick i kras men när jag funderade lite på det så är det ju faktiskt så att han är nyfiken och pigg, ser fräsch ut, tar maten "laddat" och tjoar runt i terrariet, även om han är mager. Jag övergick mer till att vinterns intåg kanske ställt till det med fuktigheten? Jag köpte hursom en ny hygrometer och termometer då dom gamla var 10 år för att vara säker på värdena och jag har lite drygt 22-24 grader och runt 30% luftfuktighet mitt i terrarium.
Nu till lite frågor
Jag är rädd för att stuva om för mycket i miljön då ormen alltid funkat perfekt förutom senaste ömsningen så därför får ni ge mig lite input. Jag själv tror om man ska lita på internet att jag skulle behöva höja temperaturen 2-3 grader i snitt samt få upp luftfuktigheten.
Mitt terrarium:
- 110x45x45
- 45cm 15 watt 2.0 repti-glo
- Värmeplatta i storlek med en vanlig musmatta under terrariet på höger sida
- 2-3cm reptilbark
- På höger sida ovanför värmeplattan finns en låg grotta
- På höger sida ovan/bakom grottan finns lövverk
- Mitt i terrariet finns en stock med hålrum under
- På vänster sida i terrariet finns lövverk och två sådana där böjbara grenar, en lite tjockare. Dom tvistas ihop rätt brett och går upp 10-30 cm i olika höjd in i mitten av terrariet och har fotfäste mot stocken. Klättras ofta här.
- Mellan vänstersida och stock finns en vattenskål som rymmer 70-80cl, 5cm djupt
Fråga 1: Låter ovanstående som en bra layout?
Fråga 2: Är 22-24 grader för lite i snitt? Hur höjer jag detta enklast? Större värmeplatta på högersidan?
Fråga 3: Är 30% luftfuktighet "till vardags" för lite? Hur höjer jag snittfuktigheten enklast?
Fråga 4: Jag har ökat på matningen tillsvidare och kör 8-9 dagar mellan matningarna av stora möss. Fungerat som vanligt 3 matningar på raken. Är det lagomt för 9 år gammal majsorm som är 120cm lång?
Fråga 5: Nu när jag tänkt på ormen mycket senaste tiden så insåg jag att han nog inte badat i vattenskålen sedan jag bytte terrarium för 4.5 år sedan. Jag är säker på att så gott som hela ormen tar sig ner men man kanske inte vill bada i vattnet man dricker? När han var yngre badade han hela tiden i en lite högre plastbox med lock och litet hål i tills han inte fick plats. Han drack även ur samma låda då. Samma år han slutade bada bytte jag terrarium. Jag kanske svarar på min egen fråga när jag frågar om jag ska prova ställa in en större plastlåda med lock och hål i som han hade när han var liten? Kanske höjer jag luftfuktigheten i samma svep?
Tackar för svar och hoppas jag inte döms för att ha magrat till min orm och ställer dumma frågor efter att ha varit ormägare i snart 10 år :-(