Majsorm, blandade frågor, partiell ömsning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Peterpunch:

Hej,

Jag har en majsorm som jag haft i 9 år och som hade sin första partiella ömsning sist han ömsade. Det löstes lätt med en blomspruta vatten och 1-2 timmar av nyfikenhetsfångande rörelser omvartannat på varsin sida om terrariet men det gjorde mig orolig då han i alla år ömsat perfekt.

Jag ska pinsamt nog erkänna att jag med åren blivit lite hemmavan eftersom han varit väldigt pigg och alltid ömsat, ätit (1st stor mus per tillfälle) & skitit perfekt men efter lite uppfräschning på ormkunskaperna är nog min orm, som är 120cm lång, för mager och det verkar som om jag har aningen för torrt i terrariet. Förlåt ormen! Jag har matat oregelbundet med vilje, ibland med uppehåll och ibland bara någon dag efter skitning men tyvärr mot bättre vetande i snitt för sällan och han har magrat på sig över tid utan att jag tänkt på det.

Anledningen till den partiella ömsningen läste jag kan bero på dåligt utfodrad orm eller torrt terrarium. Jag tänkte först att det måste bero på utfodringen då han är mager och mitt samvete gick i kras men när jag funderade lite på det så är det ju faktiskt så att han är nyfiken och pigg, ser fräsch ut, tar maten "laddat" och tjoar runt i terrariet, även om han är mager. Jag övergick mer till att vinterns intåg kanske ställt till det med fuktigheten? Jag köpte hursom en ny hygrometer och termometer då dom gamla var 10 år för att vara säker på värdena och jag har lite drygt 22-24 grader och runt 30% luftfuktighet mitt i terrarium.

Nu till lite frågor

Jag är rädd för att stuva om för mycket i miljön då ormen alltid funkat perfekt förutom senaste ömsningen så därför får ni ge mig lite input. Jag själv tror om man ska lita på internet att jag skulle behöva höja temperaturen 2-3 grader i snitt samt få upp luftfuktigheten.

Mitt terrarium:
- 110x45x45
- 45cm 15 watt 2.0 repti-glo
- Värmeplatta i storlek med en vanlig musmatta under terrariet på höger sida
- 2-3cm reptilbark
- På höger sida ovanför värmeplattan finns en låg grotta
- På höger sida ovan/bakom grottan finns lövverk
- Mitt i terrariet finns en stock med hålrum under
- På vänster sida i terrariet finns lövverk och två sådana där böjbara grenar, en lite tjockare. Dom tvistas ihop rätt brett och går upp 10-30 cm i olika höjd in i mitten av terrariet och har fotfäste mot stocken. Klättras ofta här.
- Mellan vänstersida och stock finns en vattenskål som rymmer 70-80cl, 5cm djupt

Fråga 1: Låter ovanstående som en bra layout?

Fråga 2: Är 22-24 grader för lite i snitt? Hur höjer jag detta enklast? Större värmeplatta på högersidan?

Fråga 3: Är 30% luftfuktighet "till vardags" för lite? Hur höjer jag snittfuktigheten enklast?

Fråga 4: Jag har ökat på matningen tillsvidare och kör 8-9 dagar mellan matningarna av stora möss. Fungerat som vanligt 3 matningar på raken. Är det lagomt för 9 år gammal majsorm som är 120cm lång?

Fråga 5: Nu när jag tänkt på ormen mycket senaste tiden så insåg jag att han nog inte badat i vattenskålen sedan jag bytte terrarium för 4.5 år sedan. Jag är säker på att så gott som hela ormen tar sig ner men man kanske inte vill bada i vattnet man dricker? När han var yngre badade han hela tiden i en lite högre plastbox med lock och litet hål i tills han inte fick plats. Han drack även ur samma låda då. Samma år han slutade bada bytte jag terrarium. Jag kanske svarar på min egen fråga när jag frågar om jag ska prova ställa in en större plastlåda med lock och hål i som han hade när han var liten? Kanske höjer jag luftfuktigheten i samma svep?

Tackar för svar och hoppas jag inte döms för att ha magrat till min orm och ställer dumma frågor efter att ha varit ormägare i snart 10 år :-(

66
14
curow:

För det första skulle en bild på ormen avgöra för många om han var mager eller ej, dessutom angående ömsproblemet kan det oftast lösas med en fuktlåda som ormen kan gosa ner sig i när den ska ömsa. 

En fuktlåsa kan göras med t:ex en gammal godisburk eller glasslåda med mossa i lock på och en öppning så att ormen kommer ner där. Mina älskar mina fuktlådor och spenderat mycket tid där. 

478
592
Rottenroth:

Fråga 1: Enligt jordbruksverkets regler räcker inte ett 110 terrarie till en 120 orm så den frågan får du avgöra själv.

Fråga 2: Hmm du måste ha väldigt kallt inne hos dig? Jag har bara vanliga glödlampor(nej jag kör inte på exoterra skit eller hot spots/uvb lampor till mina ormar, det är skräp) i mina terrarier och jag drar upp 28-32 grader i mina 120x60x60 burkar.

Fråga 3: Det är beroende på ormar och jag kan inte svara på majsormar för jag har inte haft dem själv, men www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=p_guttatus är ju en bra grund sida att läsa igenom.

Fråga 5: En större hade inte varit fel och som du säger så höjer det luftfuktigheten lite.

Självklart döms du inte ut för det, bättre att du tar kragen och frågar än att sitta och vara tyst för att sen låta tiden passera och låta ormen bli kass eller så. :P

309
240
Gogs:

101-125cm orm

Minsta tillåtna yta: 0,43 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,2 m²

Minsta höjd: 0,35 m

110x45 = 0,49 kvm så jo hans terrarium är tillräckligt stort för ormen. Vet inte var du läste att det skulle vara för litet....

478
592
Rottenroth:

My bad läste på fel sektion! :P

Skippa mitt svar på fråga 1 :)

1685
794
fluffis:

Hej!

Kul att läsa om någon sm haft sin orm i nio år och fortfarande har engagemang och omtanke nog att ställa frågor här i forumet!

Fråga 1: Det låter som om du har många bra saker. En bild skulle gjort underverk! :) Kan ormen gömma sig ordentligt på vänster sida också? Det behövs en fuktlåda om det inte redan finns!

Fråga 2: Angående temperaturen så brukar man ha en värmegradient så att ormen kan välja var den vill vara. Det är vanligt att ha en värmematta i ena sidan som täcker ungefär 1/3 eller 1/4 av terrariet. På andra sidan blir det då svalare och i mitten mittemellan. Jag brukar prata om tre temperaturer: en i luften på svala sidan av terrariet och en i luften i varma delen av terrariet och en direkt på värmeplatsen (hot spot). Ofta vill ormen lägga sig på värmemattan när den har ätit. Frågan är ju då om du behöver skaffa större värmematta samt vilken temperatur det faktiskt är om man mäter direkt där ormen ligger på värmemattan. 22-24 grader låter aningens kallt men å andra sidan har jag lärt mig att vanliga termometrar faktiskt inte är så exakta och kan diffa flera grader.

Fråga 3: Luftfuktigheten är jobbigare tycker jag, speciellt på vintern när det blir så himla torrt inomhus. Jag har märkt att mina ormar klarar sig bra fastän luftfuktigheten är låg, de har ju tillgång till fuktlåda som de kan ligga i om de tycker att det behövs. (Dessutom så dvalar jag mina ormar i en annan byggnad med bättre luftfuktighet under vintern.) Det du kan göra är att kolla ventilationen på terrariet. Själv dissar jag glasterrarier eftersom de ofta har helt felaktig ventilation och för mycket värme- och fuktutsläpp i toppen. Har du det så? I så fall kanske du kan sätta för en del av luftutsläppet? Du skulle också kunna blanda i annat substrat i barken som håller fuktigheten bättre och spraya vatten med en sprayflaska en eller några gånger om dagen.

Fråga 4: Jag vet inte hur stora du menar med stora möss är men själv ger jag mina en råtta som är snäppet större än musstorlek var tredje eller var fjärde matning. Du kan ju också mata med två möss per gång

Fråga 5: Om ormen badar eller inte är inget du behöver bry dig så mycket om. Ormar gör ibland saker när vi inte ser :) Mina ormar har jag nästan bara sett bada när de varit för varma. Att dricka och bada i samma vatten är inga problem. Vattenskålen måste vara så stor att ormen får plats i den.

Att ormen ömsade sämre den här gången behöver inte betyda att något är fel utan det kan bli så ibland men det är bra att du är uppmärksam för det kan bero på att något inte är som det ska. Förmodligen fixas det enkelt med en fuktlåda. Tänk även på att koppla till en dimmer om du köper en större och varmare värmematta så att det blir lagom temperatur.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild