Flera dvärgskäggisar tillsammans?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
idalundehed:

Hej!

Jag har en liten dvärgskäggagam på ca 15 månader som jag funderar på att skaffa en kompis till. Jag vill bara höra om det är okej att ha flera dvärgskäggisar tillsammans, terrariestorleken är 90x45x60 och det finns tillgång till flera solplatser. Och om det är okej att ha flera tillsammans, är det då rekommenderat att skaffa en hona till (jag äger en flicka) eller en hane? Och om man skaffar en hane och börjar föda upp ungar, kommer det då behövas fler terrarium som ungarna kan bo i? 

Jag är mycket tacksam för svar!

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Hej!
Det bästa alternativet är väl en till hona. Det är väldigt påfrestande för en hona att bo med en könsmogen hane. Sen måste du självfallet sära på ägg och ungdjur från föräldradjuren. De skulle annars försöka äta upp ungarna.

Värt att tillägga är att din ödla inte behöver någon till att dela terrariet med för att må bra, och att det finns en risk till att de kan bråka, så det gäller att ha det i åtanke om man skaffar en till ödla.

4
0
idalundehed:

Okej, jag ska fortsätta fundera på detta. Min hona verkar definitivt inte må dåligt i alla fall. Tack för svar :)

1159
626
Temla:

Och OM du skaffar en hona till, se till att dom är ungefär lika stora så inte den största skadar den mindre. :)

4
0
idalundehed:

Det ska jag absolut tänka på :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild