Ny kameleont vägrar äta och röra sig? =(

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
2
rbsthh:

Hej!

Det är så här att vår nya kameleont (6 månader gammal enligt personalen) vägrar att äta, och det har nu gått två dagar utan någon syrsa i magen :(. Har ett terrarium byggt för just kameleont med nytt uv-ljus, värmelampa och har koll på temperatur samt luftfuktighet, så felet ligger inte där.

Kan det vara så att hon inte känner sig trygg ännu? att det tar lite tid innan dom kommer till ro? jag har gått så långt att jag tagit en syrsa och satt en bit ifrån och som närmat sig, jag har tagit bild som jag laddat upp för att få en bättre bild av det hela.

Just där sitter han hela tiden, han rör sig aldrig därifrån. Och syrsan ger han lite blickar då och då, men inget annat. Uppskattar all hjälp!

Kör med Calcium+D3 6 dagar och Multi Vitamin 1 dag, men vad hjälper det när hon inget äter..

Mvh
Robban

1275
1725
Falk:

Stress och ny miljö brukar vara orsaker till matvägran.
Låt den vara i några dagar och fixa så att det inte är så mycket insyn i terrariet så att den känner sej tryggare. Man skärma av med en pappskiva eller dyl.

8
2
rbsthh:

Tusen tack! inget helt ovanligt då kanske. Ska köra på dina råd!

1159
626
Temla:

Har den tillräckligt med grenar och mycket bladverk i terrariet? Lägg gärna upp en bild på terrariet. Kanske den känner sig otrygg om grenarna är oskyddade? 

Vad jag lärt mig så ska man absolut inte ge kalcium + D3 så ofta, ett överskott av vitamin D är hälsovådligt. Däremot ska dom ha rent kalcium (utan fosfor) vid varje matning. D3 inte oftare än 2 gånger i månaden (kanske lite oftare när dom är små) och multivimatim 2 gånger i månaden (kanske lite oftare när dom är små). 

Varför jag skrivit lite oftare när dom är små inom parentes är för att jag är osäker på doseringen till juveniler. Kanske någon annan vet mer om det?

Är storleken på insekterna lagom och inte för stora? En del djur blir rädda om bytet är för stort.

Vilken styrka har du på UV rören? Vad är tempen på varma sidan, svala sidan och under värmelampan?

8
2
rbsthh:

Vad säger du, han skrev till och med 6 dagar i veckan på Calcium + D3 förpackningen och 1 dag i veckan på Multi Vitamin, han måste ha tagit fel förpackning? För han verkade väldigt vettig, fick till och med hålla hans äldsta kameleont hane på 8 år, och han hade kameleonter i alla möjliga åldrar. Gav ett väldigt seriöst och bra intryck.. men detta varju tur att du skrev. Kommer med bild sedan när mobilen är laddad, temp ligger ~25c och under lampan 30c. Reptile UVB100 25W heter uv lampan.

Har mycket blad samt grenar. Hon var nyss iväg och klättrade runt för första gången och spillde avföring (första gången). Lite framsteg hoppas jag!

1159
626
Temla:

Tror det är många som ger sina ödlor D3 varje dag... men jag tror på varningarna om överdosering vad gäller alla vitamintillskott för det är logiskt, även rent kalcium. Människan reagerar ju också negativt på överdosering. Det finns massor att läsa om ämnet om du googlar. Här är några länkar som har ytterligare länkar på sidorna: 

www.chameleonforums.com/d3-overdose-70630/
www.chameleonnews.com/07FebWheelock.html

1253
476
leedragon:

fock är jemen annorlunda, matade med d 3 varje 3e matning i över 2 år utan några  konstigheter

1159
626
Temla:

Vet inte hur lång tid det tar för vitamin D att lagras så pass mycket att det börjar ställa till problem. Vet du? Skulle vara intressant att veta så man har lite referensramar. En del sjukdomar tar ju lång tid att utvecklas. 

1253
476
leedragon:

yes, men jemen är lken levande  de  cintetiserar  en hel del  d3 genom solen, 

andra kamelonter som jacksons lever upp i bergen och tydligen ska de inte ha så pass mycket tillskott

234
1
tinagustafsson:

jag pratade nyss med herpers choice angående calcium + d3 för dom sa till mig förut att man skulle pudra insekterna varje gång, det skulle jag forsätta med nu dock för att min fortfarande inte är tillräckligt stor som han borde vara nu är( är 9 månader) så då borde du antagligen också göra det för att han fortfarande växer och att undvika bristsjukdommar :) är du den här burken som heter miner-all med en kameleont på? :)

Mvh Tina

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild