håller min ögonfrans gecko på att ömsa eller uttorkad(dehydrerad)?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Emmaxe22:

Min lilla ögonfrans började tappa fästet för 2 dagar sen(kunde inte klättra på plast längre) och var lite rynkig och började bli grå igår morse. Höll det lite extra fuktigt i terrariet fasst han har fortfarande inte ömsat. Han håller sig längst upp i terrariet och ligger ofta i ljuset så jag undrar om han kan vara uttorkat istället?

Han är ca 2 månader gammal och väger mer eller mindre 2g(trots att han har en stor aptit), och han har alltid en skål med nytt vatten terrariet.

han ser ännu rynkigare ut i rl..

424
33
samthe0ne:

Ömsning på g

4
0
Emmaxe22:

Okey :) det här är första ömsningen jag är med om och jag läst att processen varar under bara ett dygn typ, så ville bara vara säker^^

424
33
samthe0ne:

Det beror på,  min stora ödla tog en vecka på sig innan han var färdig för ömsningen. Men när det väl var dags så tog det inte alls så lång tid. 

4
0
Emmaxe22:

Hej, nu har det gått 11 dagar sedan han började och han har fortfarande inte ömsat! just nu kan han inte klättra ens på min arm utan att halka eller glida ner..  Det är väl lite ovanligt lång tid(?), börjar bli lite orolig här :(

424
33
samthe0ne:

har du Facebook Emmaxe22? finns en bra grupp där: Crested Gecko-Ögonfransgecko, fler möjligheter att få bra svar där. Se bara till att hålla den ordentligt vattnad och matad så ska det nog lösa sig av sig själv till slut. 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Vad har du för luftfuktighet? 

du kan ju lägga den i ett "ångbad", helst en väldigt fuktig frotehanduk och lite högre temp 25-27 vore nog lämpligt och låt den gå där ett tag. När dom inte kan klättraa längre och går nere på marken så blir dom nog lite stressade (vet att iag daggeckos blir väldigt stressade av det och till slut kan dom trilla av pinn) 

293
354
Dynamitella:

Vill instämma att det är bäst att höja den generella luftfuktigheten och erbjuda lillen ett par saunas. Vattnet ska inte vara varmt, men ljummet / runt 26 grader. Lägg ner en handduk och ett par millimeter vatten, och låt lillen klättra runt där ett tag. Upprepa.

Du kan också uppmuntra öms genom att få ungen att växa. Mata lite extra med nyttiga insekter och se till så att den äter ordentligt. Ju fortare de växer, ju tätare blir ömsningarna (och ju gladare gecko har man). Glöm inte att kalka ordentligt bara.

4
0
Emmaxe22:

Brukar försöka hålla luftfuktigheten på runt 90% på kvällen och sedan låter det sjunka till 50%-40% under dagen.

Brukar ge honom ca 7 pulvrade syrsor varannan dag och frukt varannan dag och han börjar tjocka till sig lite nu :)

Nu kan han klättra igen iallafall. Men han blev aldrig vitare än på bilderna (vad jag såg)så han kanske lyckades ömsa under 1 natt? Han har hursomhelst lite vitt skinn under ena foten nu dock. Ska nog göra det där ångbadet nu och så får jag se om det lossnar :/

424
33
samthe0ne:

som jag skrev tidigare: ömsningen brukar gå under en natt eller mindre

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild