Daggecko - Ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Jag kom hem för en liten stund sedan, och såg något vitt sittandes på en rot i terrariet där mina Phelsuma grandis bor.
Det bör väl vara ägg, men då jag inte haft daggeckos tidigare, vill jag gärna få lite hjälp med att kunna identifiera eventuella problem. Tycker det ser lite "sämre" ut än bilder jag har sett. Kan det vara så att honan har dåligt med kalk?

Ser det befruktat ut överhuvudtaget?
Ser det ut att vara för torrt/blött?
Vad bör jag tänka på?
Kan jag kläcka det i terrariet, trots att temperaturen inte är så extremt hög såpass långt ner?

508
304
Jonas77:

Hej

Kan du omsluta det på något sätt så går det ju att kläcka i terrariet. När de lägger ägg mot rutan så är det bara att tejpa en liten plastburk med hål i mot rutan, här är det ju lite mer tredimentionellt.

508
304
Jonas77:

Har honan sjyssta "kalkpåsar"?

Ger du kalk på något "extra" sätt? Jag vet att grandis gärna slickar i sig kalk utöver maten, t.ex. krossat äggskal mm.

268
19
Iguania:

Jag har för mig att jag har läst att honornas första kull ofta består av "slugs". Kanske därför det ser så speciellt ut.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Tack för tipsen.
Brukar ge kalkade dubia emellanåt, men har nu blandat i lite extra kalk i fruktpulver-blandningen jag ger till ödlorna.

Ska försöka omsluta det på något sätt, så att de inte kan råka göra sönder ägget.

Medlem i GHF
647
417
Jimmy:

Tycker det ser obefruktat (Gulaktigt) ut.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Jag fick även svar utav Magnus Forsberg på Herpers Choise:
Vad gäller ägget så är det obefruktat. Två saker gör att jag kan säga det med säkerhet.
1: det sitter fast. Det gör aldrig ett friskt ägg, utan det ligger gömt och är klotrunt och
sitter inte fast.
2: det är gulaktigt och oregelbundet. Ett friskt ägg är klotrunt och kritvitt.

Så det blev väl inget denna gången, men jag håller tummarna på att det blir något i framtiden :)

158
19
Johanon:

det kommer säkerligen anders :), hur gammal är honan?

Har hon lagt ägg många ggr?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Johanon, båda mina honor är födda 2012. Det är såvitt jag vet första ägget som lagts.
Det är väl inte jätteovanligt att första äggen är kassa, så jag hoppas verkligen på att det visar sig bättre nästa gång :)

6
0
johnockelbo:

Hur gick det? Kom det fler ägg? :)

/John

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild