Nybörjarödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag blev nyfiken nu SunshineGeckos :) Vilka är arterna som tolererar att bli hanterade mer än andra arter? 

Alltid när jag får frågan -Vad gör man med en orm, varför har man ormar? 

Mitt svar är: - Varför har folk akvariefiskar, vad gör man med en fisk? :) Det brukar inte dröja många sekunder innan dom inser vilken dum fråga dom ställt! En mycket bra jämförelse tycker jag. 

305
151
SunshineGeckos:
Ja, tolererar kanske inte är det bästa ordvalet, menar bara att som ett  exempel  leopardgeckos och skäggagamer kanske står ut mer att bli upplockade medans det finns arter som generellt är mer skygga än andra. 

Sen är ju alla individer såklart så jag drar inte alla över en kam.
Det är lätt att tro att bara för att ödlan ser lugn ut vet man inte hur det är på insidan, jag vill till exempel inte hantera min leogecko mer än jag behöver även om hon oftast verkar ganska relaxed.
Fransgeckon här hemma syns tydligt att han är väldigt lättstressad och inte vill att jag kommer för nära terrariet på kvällen utan skyndar sig iväg.
 Den andra verkar inte bry sig så mycket, men vad vet jag? Det kanske bygger upp en stress även hos henne när jag grejar i terrariet, men hon verkar mer vara den typen som står kvar på samma ställe tills jag är klar och gått ut ur rummet.

Som sagt dom är väldigt olika, den ena mer tydligt nervös än den andra, därför tar jag inte i någon av dom förrän den dag jag är tvungen. Ingen risk jag vill ta att dom ev. tar skada av det.
Alla är olika och jag kan inte förbjuda någon att röra sina reptiler. Det jag allra minst vill är göra om denna tråd till en ny hanteringstråd med smådålig stämmning.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Jonas_ skrev:
Jag blev nyfiken nu SunshineGeckos :) Vilka är arterna som tolererar att bli hanterade mer än andra arter? 

Alltid när jag får frågan -Vad gör man med en orm, varför har man ormar? 

Mitt svar är: - Varför har folk akvariefiskar, vad gör man med en fisk? :) Det brukar inte dröja många sekunder innan dom inser vilken dum fråga dom ställt! En mycket bra jämförelse tycker jag. 

Har fått den där frågan angående mina akvariefiskar vid flera tillfällen. Fast jag håller mest arter p.g.a. deras beteende snarare än deras färg. Håller med om att reptiler är alternativ till akvariefiskar.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Jonas skrev:
skink va inget dumt förslag dom ska vara rätt trevliga dock vet jag inget angående hantering med dom.

Själv håller jag en Blåtungad skink som inte är så särskilt vänskaplig eller lätthanterad, den hugger efter allt och alla som kommer in i terrariet och är mycket "matcho" och territoriell! ;) Dom flesta Blåtungade skinkar är säkerligen lätthanterade men jag tänkte bara flika in med att det inte är så lämpligt att generalisera arternas beteende då det är viktigt att påpeka att det ofta kan handla även om just individens temperament! 

5
0
Meja123:
Hej jag har en liten fråga om ögonfransgeckon. Det är ju så att om jag skaffar en ödla så undrar jag om ögonfransar är ett bra första val? Och sen så undrade jag lite om vad leca kulor är tillför?

Medlem i GHF
3131
1735
EmanuelKarl:
Meja123 skrev:
Hej jag har en liten fråga om ögonfransgeckon. Det är ju så att om jag skaffar en ödla så undrar jag om ögonfransar är ett bra första val? Och sen så undrade jag lite om vad leca kulor är tillför?

Du måste inte skriva tre inlägg i olika trådar för att du inte får svar inom fem minuter ;)
Jag skriver ett svar i "Ögonfransgecko frågor" just nu.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild