Jag håller inte med om att varaner skulle vara den mest intelligenta ödlan. Jag håller med om att de r beräknande och utåtriktade dock, men har sett ett flertal arter lösa samma problem som varaner på olika sätt :)
Vill du ha tips på ödlor som är relativt personliga och inte för stora, klarar av yngre barns närvaro och inte går sönder så lätt, men samtidigt inte kan bita av ett finger även om de kan bitas om man gör något mycket dumt (håller dem uppochned, de kan inte andas)......
blåtungad skink.
Det är en ödla jag personligen har mycket vana med, och hänger på denna hemsida. länkt till hemsidan och caresheet för ödlan, och hemsidan är PG13 (godkänd för yngre) så länken följer forumets regler :)
www.bluetongueskinks.org/forum/index.php
bluetongueskinks.net/care.htm
fråga gärna allt du vill direkt på general discussion forum, om arten intresserar dig. Det som kännetecknar dem är deras blå tunga, men personligen gillar jag att de är omnivorer och alltså äter en grönsaks och proteinblandning (tex kött, hundmat, kackerlackor). Det är väldigt roligt att ge dem varierad kost, ser till att man håller köket uppdaterat själv med grönsaker och frukt...
Jag föreslår att du letar efter en Irian Jaya eller en Northern variant så att du garanterat får en som är född i fångenskap.
jag rekommenderar alltid den här ödlan, både för avancerade och nybörjarägare, då den är väldigt interaktiv och tål mycket. den håller igång intresset och är nöjd både med att vara på display och hanteras då och då, och utforska rummet. Den är med mycket lite träning väldigt ok för barn, och barnen behöver bara inte slänga ödlan, vända den uppochned eller dra hårt i svansen :)
nu mer generell information:
-Som förstagångsägare av ödla bör du tänka på utrymmet, vissa ödlor använder verkligen ytan, och det är roligt att se dem jobba.
- vill du ha en ödla du kan hantera, eller ha på display? det finns för alla sorter.
- vill du ha en ödla som alltid är rolig och underhåller dig? då passar inte reptiler. Precis som du vet är ormar och ödlor av naturen benägna att ligga still och gömma sig när humöret svänger.
jag säger inte att det är något fel med ett äldre djur, men jag rekommenderar dig att köpa ett djur som du själv tar hand om från tidig ålder av en uppfödare. varför? du känner till om den har några problem tidigt och det behöver inte eskalera. den växer tillsammans med er kunskap.
en ödla kan kosta hur mycket som helst och hur lite som helst, då du låter som om du vill ta hand om en ödla kan jag sätta upp lite prisscheman åt dig.
en leopardgecko kan du får för 300 kr lätt, och bostaden bör vara 60x60 i basmått. bostaden går på en tusenlapp, inredning på 500 om du vill vara noggrann, och maten beror på om du vll ha insekterna hemma eller köpa, men circus 50 kr i veckan. lampa kostar att byta, calcium/vitamin är en engångskostnad.
en blåtunga får du för 500-2000 kr (de vanligaste arterna). Terrarium bör ha basmåtten 100x50 minst. Maten går på 30 kr i veckan, (en vuxen matas 2-3 ggr i veckan) och inredning kostar nog en 350 kr, köp gärna en tunnel eller något de kan klättra försiktigt på. tänk på att du bara kan ha en i varje terrarium.
en varan får du för 500-2000 kr (de vanligaste arterna). en stor varan behöver ett rum på 5x5 kvadrat, gärna mer. överviktiga varaner är synnerligen omysigt och alldeles för vanligt. en mindre varan klarar sig på 2x2, men du vill se till att den har mycket att göra som håller dem sysselsatta. matkostnad vet jag inte.
fundera också över veterinärskostnader. ormar har du ju kännedom om, men att skaffa husdjur om man egentligen inte har veterinärspengar....kan bli en obehaglig upplevelse T__T
akäggagam, ögonfransgecko och uromastyx är också utmärkta ödlor, men de har beskrivits tidigare i tråden av entusiaster som kan sin sak!
och nej, alla skinkar är inte likadana. de är mycket olika. Eldskinken är väldigt vacker och kan bli mycket tam, men är alltid mer nervös än den generella blåtungan. Men de är väldigt söta!
hoppas något av detta hjälper!