Nybörjarödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

305
147
HenkePetersson:

kanske inte det bästa förslaget på ödla för en nybörjare då dessa blir relativt "stor" ok kanske inte stora men ganka långa sen är det väl ingen nybörjar art direkt även om jag började med dom som första ödla för nära på 20 år sedan...MEN när du ser dess nylle är man hocked.. Säger bara Vattenagam dom kan ge en dom mest gulliga blickar sen är det en riktigt rolig ödla med som i stort sett alltid har något i kikaren om det så handlar om att jaga insekter till att sitta och slicka förnetiskt på glaset till att hoppa i och ur vatten delen speciellt om man har 2 st tillsammans. Kan säga att gillar man mupparna (kermit) så är vattenagamen perfekt då den faktiskt är ganska lik honom... inte det minsta läskig så att säga

33
0
Alexandra:

Är vattenagamer dagaktiva och lättta få handvana?

305
147
HenkePetersson:

mina va handvana, men dom är rätt spralliga som små,

305
147
HenkePetersson:

och dom är dagaktiva och skymnings aktiva

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Kanske ska köpa en bok åt sonen? :)  Läser man boken flitigt & fortfarande är intresserad av ödlor när man läst boken några gånger har man en bättre grund att stå på. Finns även bra väldigt läsvärda faktablad här på terrariedjur.se, kika igenom dom & kolla om något är intressant. 

Jag personligen tycker det känns bättre att svara på frågor om en specifik art istället för att ge tips på alla sorters ödlor, vi har alla så väldigt olika förutsättningar hemma. Ekonomiskt, utrymmesmässigt osv..

Men kan tipsa om taggsvansvaran om ni vill ha en ödla med fart i, dagaktiv, insektsätare, lugna i temperamentet oftast, liten för att vara en varan 50-60cm, torrt & varmt i terrariet.

Välkommen till terrariedjur.se också Alexandra :)

33
0
Alexandra:

Jonas sonen har läst ödleböcker i flera månader nu. Tror inte det finns en bok till på biblioteket han inte har läst.

Ställde frågan för att få tips om bra nybörjar ödla eftersom vi börjar komma till den stunden då val av ödla måste göras så vi kan bygga terrariet och inreda den på rätt sätt. Sonen har hela tiden varit inne på Gecko men eftersom den inte är dagaktiv har han nu efter mycket övervägande beslutat att inte köpa en gecko.

Varaner kommer inte in i mitt hus jag är livrädd för dem.

Just nu står valet mellan en dvärgskäggagam, skäggagam eller faktiskt en skink (vet jag skrev de var läskiga innan) Skinkens sociala förmåga väger tungt just nu. Om det vi läst om den stämmer att den gillar vara med och ute och bli hanterad mycket.

Nackdelen tycker jag är att den blir ganska stor men eftersom vi bygger terrariet själv (sambon gjort många gånger innan) så ska väl inte det hindra oss.

Så nu kan ni då får ge råd vad ni tycker om dessa arter och vilka som skulle passa. Terraire storelekn är inga problem alls utan rent generellt vilken skulle vara roligast för barnen. Hur mycket ungefär kostar dem? Vart kan man hitta seriösa uppfödare av dessa arter?

33
0
Alexandra:

Vill påpeka här nu då också att även om vi är nybörjare just på ödlor är vi inte reptilnybörjare. Utan vi har många års erfarenhet jag ca 14 och sambon den dubbla minst

79
14
Alexxus:

Skulle vilja rekommendera Vattenagamer om man vill avvika lite från normen så att säga. Väldigt roliga ödlor som sprallar omkring, enda problemet är väl att det inte blir någon simpel burk med sand de behöver till att leva utan ett regnskogsterrarium med (helst) regnssytem samt en badplats.

Fast å andra sidan antar jag att detta inte kommer som en överaskning^^

Men om detta ändå skulle vara för mycket tycker jag att Skäggagamer är väldigt trevliga djur i de flesta fall och något ni kan köra på också:)

456
202
isdrake:

Varför är du livrädd för varaner och inte andra ödlor? 

504
396
Crippa:

Kan det vara så att de har ett mer aggressivt temperament? :P Jag skulle också ge mitt tips på dabbagam, de är jätteaktiva och riktigt lugna ödlor :) sen skönt att de inte äter kött!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild