Nybörjarödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

33
0
Alexandra:

Leedragon! Vill bara säga det att även om ungarna skulle råka tröttna på ödlan så kommer den bli kvar. Vi säljer inte våra familjemedlemmar. :)

266
18
Jazen:

är det ok med insektsätande djur eller ?

Skäggisar kräver att man har en egen odling av t.ex dubia,syrsor etc etc ... om du inte vill springa till djuraffärn och köpa hela tiden =)

Särskilt när dom kommer upp i storlek så ska dom ändå ha insekter minst 2ggr i veckan o resten grönsaker =)

18
1
chatterbox:

Om jag skulle inhandla en ödla till mina barn hade jag nog valt Skäggagam eller dvärgskäggagam just för att de är så pass aktiva och på dagen. Både leopard geckon och crested gecko är ju trevliga ödlor men för ett barn kanske de inte riktigt lever upp till vad de förväntar sig ( blir mer för oss stora barn som är uppe lite längre på kvällarna :) ).

33
0
Alexandra:

Jazen ja djuret får väl äta det den ska fast jag tycker det är äckligt. Men så tyckte jag det var äckligt mata ormarna första gångerna med och nu är det jag som sköter dem själv. Så man vänjer sig tänker jag.

Med tanke på att vi har 2,5 mil till närmaste djuraffär så kanske man inte vill åka i tid och otid. Dessutom tror jag att jag måste ta mig till den som ligger 4,5 mil bort för att hitta ödlemat. Så då får man nog lösa det där med odlingar själv.

Chatterbox lite så jag tänker med. :/

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Synd att ni vill ha en art som ska bli hand van, det finns ju en hel del fina arter som är aktiva och färggranna annars men som inte bör hanteras. 

33
0
Alexandra:

Tenebrosa det är ju för att sonen vill pula lite och inte bara titta och då helst utan att bli tuggad på.

33
0
Alexandra:

Pratade med sonen som precis bestämt sig för en leopardgecko och berätta att den är nattaktiv. Då insåg han själv att det skulle bli svårt för honom att hinna sköta den. Så just nu lutar det åt en dvärgskäggis

276
119
Maqea:

Jag säger som Copa. En dabbagam eller två är ett bra val. De är det lite mer fart på än skäggisar och så äter de bara grönsaker. Skäggisar (som är en av mina favoriter) ska ha insekter och det blil extra arbete med att få igång och underhålla en odling om man nu inte köper på zooaffären för en massa pengar.

33
0
Alexandra:

Nu har vi googlat massor. Sonen ville först ha en leopardgecko men när jag sa att den är nattaktiv så pratade vi om dvärgskäggagamen eftersom den är dagaktiv. Men när vi googla runt lite så hitta vi en daggecko. Den ska tydligen vara dagaktiv är det någon som har erfarenhet av dessa djur?

266
18
Jazen:

ja dom är dagaktiva, äter blandning mellan puremat och insekter. Dock ska dom ha det fuktigare än skäggis eller leopardgeckos

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild