Jag är ganska ny på det här med att ha egna gnagare som foderdjur till ormarna. Jag har tidigare alltid köpt frusna möss eller råttor men har märkt nu på senare tid att det börjar bli mer och mer massproducerat och jag har även råkat ut för incidenter där foderdjuret har luktat så äckligt att inte ens min mest matglada orm ville ha den. Dessutom är jag lite dålig på att räkna ut hur mycket foder jag egentligen behöver och hur mycket jag måste köpa när jag är på mässor. Det är bakgrunden till att jag har skaffat min egna lilla gnagaruppfödning.
Har man ingen erfarenhet sen tidigare från gnagare så är det inte helt lätt. Vilka djur finns det och vilka ska jag ha? tänkte jag. Jag gjorde det kanske lite ovanliga valet att skaffa gerbiler eftersom jag tyckte att storleken passade bra till mina snokar.
Jag tänkte att vi kunde lista upp vilka gnagare som finns och vad som är deras nackdelear respektive fördelar. Jag kan börja med gerbiler.
GERBILER
Fördelar
* de luktar inte mycket och om man byter ut sanden i deras sandlåda varje/varannan dag så luktar de knappt alls
* det är väldigt trevliga djur som är bra på att sköta sig själv
* det funkar bra med enkla matblandningar som man hittar i djuraffären
* lättskötta eftersom man byter mat, sandbad och vatten varje/varannan dag. Spånet/underlaget byter man ungefär en gång i månaden bara.
Nackdelar:
* deras kullar är rätt små jämfört mot andra gnagare har jag förstått, ca 5 pinkisar per kull
* de har väldigt komplicerat flockbeteende och det är tex dömt att misslyckas att sätta ihop vuxna gerbiler. Flockbeteendet och deras starka revirtänk skulle jag kunna skriva en mindre uppsats om och det är förmodligen här som den svåraste utmaningen finns om man ska börja med gerbiler
* eftersom de gräver och sprätter mycket krävs det att man fixar någon slags platå där mat och sandbad kan stå så att de inte grävs ner
Att tänka på:
* inga gallerburar. Akvarier eller plastburkar med ventilation i locket är det bästa
* de älskar att gnaga på kartonger så se till att spara alla tomma toarullar och gamla lådor/kartonger och ge till gerbilerna så håller du dem lyckliga
* de gräver väldigt mycket och gör gångar och de bör ha minst 1 dm högt med spån (eller aspen snake bedding som jag gillar att använda)
* inga plastgrejer! De gnags sönder och riskerar att kanske skada gerbilerna