Olika gnagare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1685
794
fluffis:

Jag är ganska ny på det här med att ha egna gnagare som foderdjur till ormarna. Jag har tidigare alltid köpt frusna möss eller råttor men har märkt nu på senare tid att det börjar bli mer och mer massproducerat och jag har även råkat ut för incidenter där foderdjuret har luktat så äckligt att inte ens min mest matglada orm ville ha den. Dessutom är jag lite dålig på att räkna ut hur mycket foder jag egentligen behöver och hur mycket jag måste köpa när jag är på mässor. Det är bakgrunden till att jag har skaffat min egna lilla gnagaruppfödning.

Har man ingen erfarenhet sen tidigare från gnagare så är det inte helt lätt. Vilka djur finns det och vilka ska jag ha? tänkte jag. Jag gjorde det kanske lite ovanliga valet att skaffa gerbiler eftersom jag tyckte att storleken passade bra till mina snokar.

Jag tänkte att vi kunde lista upp vilka gnagare som finns och vad som är deras nackdelear respektive fördelar. Jag kan börja med gerbiler.

GERBILER

Fördelar

* de luktar inte mycket och om man byter ut sanden i deras sandlåda varje/varannan dag så luktar de knappt alls
* det är väldigt trevliga djur som är bra på att sköta sig själv
* det funkar bra med enkla matblandningar som man hittar i djuraffären
* lättskötta eftersom man byter mat, sandbad och vatten varje/varannan dag. Spånet/underlaget byter man ungefär en gång i månaden bara.

Nackdelar:

* deras kullar är rätt små jämfört mot andra gnagare har jag förstått, ca 5 pinkisar per kull
* de har väldigt komplicerat flockbeteende och det är tex dömt att misslyckas att sätta ihop vuxna gerbiler. Flockbeteendet och deras starka revirtänk skulle jag kunna skriva en mindre uppsats om och det är förmodligen här som den svåraste utmaningen finns om man ska börja med gerbiler 
* eftersom de gräver och sprätter mycket krävs det att man fixar någon slags platå där mat och sandbad kan stå så att de inte grävs ner

Att tänka på:

* inga gallerburar. Akvarier eller plastburkar med ventilation i locket är det bästa
* de älskar att gnaga på kartonger så se till att spara alla tomma toarullar och gamla lådor/kartonger och ge till gerbilerna så håller du dem lyckliga
* de gräver väldigt mycket och gör gångar och de bör ha minst 1 dm högt med spån (eller aspen snake bedding som jag gillar att använda)
* inga plastgrejer! De gnags sönder och riskerar att kanske skada gerbilerna

1685
794
fluffis:

Vad har ni andra för gnagare? Är de lättskötta tycker ni?

4
2
Tropicaldude:

Jag kör på Natalmöss i labburar som Knappt luktar alls. Köper gnagarpellets på Lantmännen och ger dem sallad och okryddade matrester. Funkar kanon! :)

953
1840
peter54:

Jag har vanliga möss som luktar apskit jättesnabbt, typ andra - tredje dagen efter spånbytet börjar de stinka trots att jag har mina burar i verkstan. Underligt nog skiljer det hur mycket de luktar i förhållande till vilken färg de har, jag begriper inte varför, men de svarta mössen stinker värre än de bruna eller de vita.

Jag har många gånger funderat på både natalmöss och de pyttesmå vad de nu heter, jag har glömt bort det, men inte kommit till skott eftersom jag inte lyckats få klart för mig hur deras nativitet är i förhållande till de vanliga mössen.

412
419
Hadara:

Hade en grupp med taggmöss, 9 honor och 1 hane i ett stort terrarium. 
Alspån eller hampströ som underlag, behövde inte städa ofta alls, luktade knappt något alls, ställde man in en låda med typ kattsand kissade de bara där och man kan byta så ofta man vill. De bajsar också oftast i samma hörn. :)

De får inte många ungar 2-4 stycken var standard och de går dräktiga mycket längre. Dock kommer ungarna ut färdigutvecklade och stora!  Har man inte många ormar så tycker jag de är perfekta! :) 

Kräver dock större utrymmen, mina hade ett terrarium på 80x40x50 med mycket klättermöjligheter och många bohålor :) 

på bilden är bohålan utplockad men hade en stor trägrej som var som en låda med olika fack de kunde gå in i, man lyfte bara av taket på den.

1685
794
fluffis:

Hur stora blir natalmöss? Hur stora kullar får de?

Peter54: Apskit kan man vara utan :) Tänkte du på pygmémöss kanske?

Taggmöss låter ju spännande. Jag är inte alls påläst om möss. Hur länge är de dräktiga? Coolt att de kan göra sina behov på avvisat ställe. Det trodde jag inte att möss var tillräckligt smarta för :) Men både mina gerbiler och mina råttor går på låda och det är himla smidigt.

456
202
isdrake:

Fast natalpälsråttor får man väl inte ha i labburar eller? 

4
2
Tropicaldude:

Har aldrig hört talas om att man inte skulle få ha natalmöss i labbburar? vore intressant om du kunde kolla upp vartifrån du läst/hört det för om det inte är tillåtet får jag självklart ändra på det. Jag har största modellen som är till råttor. Har 2 honor och en hane i varje bur Som producerar oftast mellan 5-12 men har fått fler fåtalet gånger. natalmöss blir ungefär mittemellan mus och råtta i storlek.

456
202
isdrake:

Detta är vad jag kan hitta i gamla goa L80. :P

7 § Djurarter som tillhör ordningen Rodentia, och som inte omfattas av bilaga
1:4, tabell 1, ska ha utrymmen med minst de mått som anges för chinchilla i
nämnda tabell. Detta gäller under förutsättning att de får hållas enligt 4 § samt
att de har en vuxenvikt på mindre än 100 g och har motsvarade behov som de
arter som anges i nämnda tabell. I övrigt gäller för dessa djur de bestämmelser
som anges i kapitel 8, i tillämpliga delar beroende på art.

Nataler finns inte upptagna i denna tabell så det är alltså dessa minimimått som gäller (chinchilla):

Minsta tillåtna yta (m²): 0,5

Minsta yta per djur vid grupphållning (m²): 0,25 

Minsta yta per avelshona med kull vid grupphållning (m²): 0,5

Minsta mått på kortaste sidan (m): 0,5

Minsta höjd (m): 1,0

Nu vet jag förvisso inte hur pass stora labburar det finns. Men jag tror inte det finns så här pass stora eller? Jag kan ha fel. 

4
2
Tropicaldude:

Får snoka lite djupare i det där. Får man inte hålla djuren i den största tillgängligs labbur får jag helt enkelt köra på möss eller råttor :) tack för info hade helt missat!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild