Skadad ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
0
CRAB:

Igår när jag släckte hos ödlorna märkte jag att min Crested Gecko-hane låg ner på marken. Bara det är konsitgt i sig, men idag på morgonen hade han inte rört sig alls. Jag blev såklart väldigt orolig och undrade vad som hade hänt. Jag har gjort vad jag har kunnat, och försökt få honom att flytta sig, men varje gång jag kommer nära börjar det rycka i svans och huvud och han ger ifrån sig små ljud. Personligen låter det som om han har ont, kanske ramlat från en gren och landat konstigt. Jag har alldeles för liten erfarenhet av skadade ödlor för att veta vad jag ska ta mig till för att hjälpa honom.

Någon som varit med om något liknande eller vet vad som ska göras? Snabbt svar uppskattas!

/Lova

305
147
HenkePetersson:

Hej Lova

Ödlor är aktiva små djur det är inte ovanligt att dom gör sig illa, men dom brukar för det mästa repa sig efter någon dag eller så, i ett högt terrarium kan skadorna förvärras avsevärt, och på din beskrivning låter det som att den ev kan ha indre skador. Svårt att ställa en diagnos när man inte kan se djuret själv. Men om jag va dig så skulle jag söka upp en veterinär för som sagt det är inte likt en ödla att ligga stilla så länge.

72
15
Linnea:

om han rör sig konstigt eller inte alls, är det veterinär som gäller. inte att väntas med, då cresties är så små kan det vara problematiskt.
misstänker du att något är brutet så ska han flyttas så lite som möjligt, precis som med människor som brutit rygg/nacke.

det beror såklart på hur mycket du tror att det hjälper, vissa benbrott går att binda upp eller temporärt laga, andra gör inte det. personligen tycker jag alltid det är värt försöket, i synnerhet om ödlan lider.

se till att din crestie får i sig en lagom mängd calcium och D3, så inget i den dagliga dieten saknas. 

andas han normalt? inga bubblor eller snorliknande saker som kommer ur ögon/svalg/näsa? 
är det en luftvägsinfektion som åkt över kanten vill du helst också kontakta en veterinär. 

hoppas det löser sig! 

12
0
CRAB:

Tack för svaren! 

Han har flyttat lite på sig, så nu ligger han inte längre på marken utan en bit längre upp. Det enda jag har försökt göra är att få honom ligga så att ryggraden är rak. Han ser inte jättepigg ut, men han verkade inte lika rädd för att bli hanterad. Just nu håller han på att krypa till ett av sina sovställen. 

Andningen verkar helt normal, inga bubblor eller skum, det är regelbundet och varken för snabbt eller långsamt.

Eftersom han rör på sig nu tänkte jag om jag ger honom lite tid, det kanske var till stor del chock, och om det inte blir ännu bättre under dagen så tar jag honom till en veterinär.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild