Tillskott till Yemen.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

80
2
Progrmor:

Hejsan.

Köpte Calcium + D3 och även multivitamin från HC. Men har läst på några forum att kameleonter inte ska ha calcium med D3? Stämmer detta? 

Och kan man överdosera dem med dessa tillskott? Bör jag ha dessa tillskott till alla måltider?

Mvh

1253
476
leedragon:

inte med jemen, detta tema är oklart för alla, men jag använde kalcium med d 3 till mina jemen  i över ett år  utan några dåliga effekter, sen varjerar från  art till art hur mycket och hur ofta

270
80
Mjos:

Vad jag fått höra så kan de inte få för mycket calcium. Jag har också D3 i min.

1253
476
leedragon:

inte kalcium men  d3  så är många som säger att de  kan få, dock är detta inte troligt hos jemen men ingen som vet för säker

1159
626
Temla:

Varför ska dom inte ha D3? Det behövs väl för bristen på äkta solljus? Vad ger dom för förklaringar till att dom inte ska ha det?

Jag har dock lärt mig på diverse kameleont sajter - både svenska och utländska - att överdosera D-vitamin är skadligt för alla arter, inklusive människan, så det ska man inte ge för ofta. Kolla på innehållsförteckningen på Multivitaminet så att det inte också innehåller D3. 

Man kan överdosera kalcium också för den delen, det är inte heller bra med för mycket. 

Vet inte hur det är med "bevisningen" vad gäller vitamin dosering så jag litar på vad de med lång erfarenhet och kunnighet säger i brist på annan information. 

270
80
Mjos:

Det är VÄLDIGT svårt att överdosera D3 (för människan).. Kolla hur mycket du får i dig när du solar en kvart på sommaren, du får du i dig ca 10 000 E. Jag kan dock inte uttala mig om överdosering hos djuren men rent logiskt så får de ju i sig en massa i solen också.

80
2
Progrmor:

Hittade aldrig någon riktig förklaring till varför de inte ska ha det, såg det bara.

Men det lär inte vara någon risk om man blandar både multivitamin och calcium+d3 tillsammans med två syrsor tex, en gång om dagen till min bebis?

1159
626
Temla:

Hur mycket D3 dom behöver beror på hur mycket dom vistas i den riktiga solen. 

Det här rekommenderas på Chameleonforum.com och det är det jag följer. 

1) phosphorous free calcium without D3; dust feeders daily
2) phosphorous free calcium with D3; dust feeders twice month
3) multivitamin; dust feeders twice a month

1159
626
Temla:

Progmor.. du ska inte ge multivitamin och D3 varje dag, då överdoserar du och ödlan kan blir sjuk. Däremot är det viktigt att du gutloadar dina insekter ordentligt innan du ger dem till ödlan. 

80
2
Progrmor:

Jaha, men har dock ingen calcium utan d3 :/ Men då borde jag bara hoppa över den delan antar jag?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild