Träd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

80
1
amina:

Nu kommer jag me en liten fråga jag vet att man ej ska ha barr träd i terrariumet men hur är de om barrträdet är dött och utan bark fukar de då?

953
1840
peter54:

Anledningen till att man helst inte använder barrträd är att det innehåller terpentin, som är ett lättflyktigt kolväte. I en begränsad luftvolym som ett terrarium skulle halterna möjligen kunna bli hälsovådliga.

Att trädet är dött och gammalt påverkar inte detta, jag har en tallkubbe som kommer ifrån en skog som brann för 400 år sedan. Trädet var då cirka 160 år, dvs det grodde på 1400-talet. Ändå är terpentinhalten extrem i kubben.

Tunnare stycken som ligger i solen och utsätts för väder och vind kanske kan bli urlakade och om det har legat i exempelvis en sjö i många år kan det bli urlakat så att det är okej att använda.

En del menar att allt sånt här är trams, men jag tar aldrig någon sån risk med mina djur, särskilt inte som det finns så många bra lövträdsalternativ - olika fruktträd, syrén, lönn, björk, asp, sälg, alm, lind osv.

80
1
amina:

Problemet är ju att där vi bor finns de nästan bara barrträd

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Håller med peter, undvik barrträd när det finns så många andra bättre alternativ :)

80
1
amina:

ja ja va ute och hitta två bra träd

1686
795
fluffis:

Jag undviker också barrträd men som tur är har jag en skogsdunge i närheten med blandade trädsorter. Ibland kan det vara riktigt svårt att hitta bra grenar som har blåst/fallit ner. Ibland skulle jag vilja ta sågen och såga av bra grenar på ett träd men det får man ju inte. I somras hade jag tur för jag hjälpte min plastpappa att såga, bära och klyva ved från ett stort träd som sågats ner som han fått. Där hittade jag några fina grenar som jag tog hem :)

80
1
amina:

va fan vi sågade lite i träden 

305
147
HenkePetersson:

Lånar tråden lite

Pinjebark är ju kanon som bottenmatrial, om jag inte miss minner mig kommer barken från en tall alltså barr träd. vilket jag använt i många år utan problem

Sen är det någon som vet om det är bra att ha trädgårds träd flis i terrariet sådant man kan köpa på granngården? För att dom där 20 liters pinjebarks påsarna har slutat säljas av någon anledning.

953
1840
peter54:

Pinjebarken kokas har jag läst någonstans. Sedan är det väl kanske så, åtminstone för min egen del, att jag vill inte ta några risker genom att använda barrträdsprodukter, även om det som HenkeP säger "inte varit några problem". Tänk om jag plötsligt märker att det blir problem, då har jag tagit ett onödigt beslut som inte var bra för djuren.

305
147
HenkePetersson:

Var inne i stan i dag och köpte alspån från arken zoo, tänkte testa det som bottensubstrat nu när jag inte får tag i någon pinjebark.

Peter54 vad använder du då som bottenmatrial? eftersom terrariebark som många använder kommer från barrträd

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild