Leverans från usa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

15
15
automatiq:

Ja precis alla djuren togs emot av en person som importör i Tyskland eller om det nu var Holland. Men denne skrev inga papper på att djuren av födda i EU. Utan jag fick alla uppfödarbevis och citespapper på djuren där det står vars dom var födda och kommer ifrån, Usa.

305
147
HenkePetersson:

Magnus C

Det är kungs boas. en hane som är motley het super stripe och en hona motley (redused pattern) het super stripe som är adulta.Det är därför jag inte kan finna dem i europa

Med lite tur kanske dom finns kvar till våren, så då bokar jag dem och hämtar upp dem på hamm mässan för uppfödaren är alltid där.

1685
794
fluffis:

automatiq

Okej, det låter ju logiskt på ett sätt men det låter inte riktigt rätt eller är det jag som tänker fel nu? Jag tänker att om du hade blivit stoppad i tullen i Sverige, hur skulle du kunna bevisa att djuren är hämtade från EU-land? Eller du hade kanske samtidigt ett importtillstånd i Sverige som gjorde att du fick tillåtelse att ta in djur med amerikanska papper?

15
15
automatiq:

Fluffis.

Jepp, Jag hade varit i kontakt med Jordbruksverket tidigare och ansökt om att ta in ifrån USA. Så det var helt grönt. Iom att jag tog in via Tyskland så var veterinärkontrollen redan gjord där så allting var ju lugnt :) Detta var ju ett par år sedan så jag har glömt det mesta. Smidigt gick det hur som haver. Hehe

1685
794
fluffis:

Okej :)

62
39
MagnusC:

Ok Henke.

Om jag minns rätt mellanlandade min djur i Tyskland där de blev vetrinärsbesiktigade, vilket tyskarna gör utan kostnad för slutkunden, i detta fall mig i Sverige. Tar man djuren direkt till Sverige misstänker jag att man måste ha en vetrinär som kontrollerar djuren vid ankomst och denne vill förstås ha betalt..

Summan av kardemumman är att det är smart att hämta dem i hamn, då har du ett bekymmer mindre i alla fall. :)

Vad gäller vid import mellan Eu länder? Får man frakt hur många djur som helst över gränserna eller finns det restriktioner? Någon som vet och har erfarenhet av det nygligen?

Mvh

Magnus

1685
794
fluffis:

Från EU-land kan man ta in max 5 djur i Sverige för eget bruk utan importtillstånd. Man måste ha kvitto och papper på att djuren är fångenskapsuppfödda samt kontaktuppgifter till säljaren.

62
39
MagnusC:

Ok, tack fluffis!

//Magnus

4
0
rnd:

Tilläggas kan väl att momsen räknas på hela köpesumman + frakten.

Och företaget som hämtade in paketet från flygplanet skulle ha några kronor för det besväret.

Tullen kan man besöka nå'n dag innan.

Och jag skulle inte ta in något via Landvetter igen, testa någon större flygplats.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild