boa med olika symptom, hur ska jag göra?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
slimtheweasel:

Har en boa som har flera problem och vet inte vad som kan vara fel på den.

Från att ha varit pigg, matglad och förvånansvärt social, så har den blivit väldigt konstig. Den vägrar äta, den har slutat "spela" med tungan, den kränger sig i väldigt konstiga vinklar och darrar när jag lyfter den. Till råga på allt så vill den varken bajsa eller ömsa skinn.

Vad kan göra så att den fått så många symptom? Den är nästan rädd för bytesdjur (upptinade) och har inte sett den öppna munnen eller sträcka ut tungan på länge nu.. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

I värsta fall kan det vara något sånt här: www.mosmoni.com/sv/1685.html

Känns symptomen igen?

4
0
slimtheweasel:

Ja tyvärr stämde nästan hela listan :( de är en årsunge så de känns lite jobbigt.

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Denna bör tas till en vetinär som kan utföra IBD-test.

Om du inte tar den till vetinär så rekomenderar jag att avliva den (tyvärr).
Släng eller sanitera terrariet.

Om du inte avlivar den, ha den i enskild karantän resten av livet, låt den inte komma i kontakt med andra ormar.

Har du andra ormar?

Beklagar verkligen.
En bra ide kan ju även vara att informera uppfödaren.

305
147
HenkePetersson:

IBD är en skit sjukdom, den syns inte direkt, kan ta år innan den bryter ut, då är hela samlingen smittad... Ett djur kan vara smittat och förbli utan symptom hela livet men smitta andra i samma rum.Även om andra arter finns i rummet  kan dessa bli smittspridare .

Får man den skiten så är det som någon annan skrev..Avliva, slang inredning indragna värmemattor, belysning även terrarium om de ej är i glas då bör den sanneras grundligt en jävligt kostsam sanering, har även hört folk som fått sanera/ renovera hela rummet med nya tapeter och golv för att vara 100% säker på att dom blivit av med det. Dock har jag under mina år i hobbyn inte hört talas om så många fall där det faktiskt varit ibd vilket man kanske ska se som possitivt..

IBD är alla boa ägares stora skräck... jag skulle ta en ordentlig kvalster attack enyday i stället för den skiten.

Men innan du drar den slutsatsen tycker jag du ska ta den till veterinär och göra ett IBD test.. Boas är en ganska utavlad art viket get den några mindre önskvärda arv.. Speciellt Jungle har problem med nerv störningar som sätter sig i hjärnan och blossar upp på vissa invdivider och ger snarlika symptom som IBD då dessa är grymt inavlade i grunden då alla jungle härstammar från samma hona brandle köpte. Denna åkomma kan även uppträda på andra boas också

4
0
slimtheweasel:

Efter lite funderande och hjälp från er och en ormvan vän, så beslöt jag idag att den fick somna in under snabba och smärtfria förhållanden. Sänkte temperaturen drastiskt så hon blev jättelugn, sen lindade jag henne i en mjuk handduk och tog min tyngsta hammare och gav ett väldigt snabbt och hårt slag över kraniet. Om de är till nån glädje så ryckte hon inte ens till. Hon dog av första slaget.

305
147
HenkePetersson:

slimtheweasel

Jag hade tagit den till en veterinär och gjort en ibd test innan jag avlivat den, speciellt om du har fler ormar. Just nu vet du ju inte om det va ibd eller inte och på så sätt utsätter du andra för risken av att bli smittade om du säljer ormar på köp och sälj

Har du fler ormar?

4
0
slimtheweasel:

Nej jag har inte fler ormar , och uppfödning och försäljning är inte min grej när det gäller reptiler iaf.

305
147
HenkePetersson:

jag syftade inte på uppfödning i förstahand utan att många som har djur säljer dom vidare efter ett par år för att göra plats för nya ormar/ djur vid en kommande mässa och dyligt, då är det ju inte så kul att köparen får en boa som gått med en eller funnits i en grupp där IBD blossat up.

Men eftersom att du inte har fler så är det ju ingen risk.

Tråkigt bara att du fått ett djur på det här viset och sedan fått avliva den.. det är nog för att döda ens hobby intresse

157
376
curtus:

Mitt råd är att göra ibd-testet på den döda ormen. Vad jag förstått så är test av IBD väldigt väldigt svårt att få pålitliga diagnoser på. Men bäst resultat ska man tydligen lyckas med på avlidet djur. 

Detta ska du göra för att dels få reda på hur du ska hantera din fortsatta hobby och dels för att kunna informera den som sålde ormen till dig.

Mvh Patric

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild