Inredning till Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

62
0
fremar:

Hej, vi ska hämta en vuxen Leopardgecko med terrarium till helgen och skulle behöva lite tips på att förbättre inredningen till den. Den går just nu i ett akvarium 110x47 och har akvariegrus som bottenmaterial, lite kolstenar, en lång rot, gömslen, vattenskål. Inget direkt som bygger på höjden så att den kan klättra, inga växter eller bakgrund.

Det jag skulle vilja ändra på är att ha sand som bottenmaterial, få in några levande växter som passar och få till lite mer höjd på inredningen och en bakgrund. Kommer troligen att försöka satsa på att hitta ett riktigt terrarium begagnat istället så snart som möjligt. Lutar just nu åt ett MP möbelterrarium med måtten 100x40 som bottenyta och 50 i höjd.

Till att börja med är det bottenmaterial, växter och bakgrund jag tänkte ändra på om det är lämpligt? Jag har en bakgrund i svart plast från ett akvarium som ev skulle passa, en sån som man har på insidan av akvariet, skulle den fungera eller är det bättre med en som klistras bakom bakrutan? Kan jag bara ta och byta akvariegruset till biltemas blästersand som jag har hemma för akvarierna, 0,2-1,0 mm tror jag den är. Vilka växter är giftfria och fungerar att ha i terrariet?

Medlem i SHF
277
350
Jubari:

Hej, kul att du vill satsa på Leosar och terrariestorleken är guld! 

Du kan absolut byta ut till sand om du vill, är väldigt snyggt enligt mig. Du kommer förmodligen läsa en massor om för och nackdelarna med sand och kanske bli avrådd att använda det pga nackdelar som förstoppning t.ex. Visst, risken finns men jag har haft flertalet geckos i 13 års tid med sand som bottenmaterial och aldrig haft några problem.

För att bygga på höjden kan du givetvis använda rötter, bygga stenrös.. med den ytan du har att arbeta med finns många möjligheter. Jag ser ingen anledning till varför du inte ska kunna använda bakgrunden som du har hemma, vill du ha andra typer av bakgrunder så rekommenderar jag dig att kolla på www.herperschoise.se/ . Där finns det även mängder av inredning och allt du kan tänka dig, de säljer även levande växter som skulle kunna passa i ditt terrarium. 

Gör gärna ett besök till Herpers med om du har möjlighet :) 

Mvh Cristopher

62
0
fremar:

Ok, hittade inga levande växter i deras webbshop. Fungerar det med den ganska finkorninga sanden jag har hemma, tror dock inte att jag har tillräckligt så köper nog den rådasand som var lite grövre de hade på lokala zoobutiken. Hur är det med fuktbox, skulle en sån här gecko cave vara bra till det? www.herperschoise.se/product.html/gecko-cave-s?category_id=29 tycker inte en plastlåda blir så värst snyggt i terrariet.

Blir ca 10 mil som ödlan ska transporteras i bilen när vi hämtar den, behöver jag köpa ett sånt litet plastterrarium eller går det bra med tex en skokartong som jag sätter någon handduk i?

Hur är det med rengöring av terrariet och inredning, att man skall ta bort bajs så fort som möjligt förstår jag och byta vatten varje dag. Läser så olika överallt, på en del ställen står det att man skall byta all bottensubstrat en gång i månaden och desinficera all inredning och hela terrariet. På andra stället står det att man bör helt byta ut rötter och levande växter och annan inredning som är svår att tvätta.

Medlem i SHF
277
350
Jubari:

De levande växterna finns ej i webbshoppen, de har dock stora lokaler med växter. Var tidigare Svia handelsträdgård som nu har tagits över av Herperschoise (Allt är i samma byggnad)

Gecko cave fungerar väldigt bra, byta ut all substrat och desinficera allt är helt onödigt. Jag själv har aldrig gjort det så länge det är samma djur som går i terrariet. Är mer noggrann med städning när jag byter arter från terrarie till terrarie, samt om det är sjuka individer (Vilket är sällan). Byta substrat gör jag sällan, fyller snarare på med sand när jag ser att de behövs. Silar den kan jag göra ett par gånger om året.

10 Mil är inte långt alls för ödlan, det går utmärkt med en vanlig plastlåda med lite papper i.

230
22
Nooon:

Rådasand är bra... ska enligt det jag läst ha en kornstorlek kring millimetern och då kunna passera tarmen om lite skulle råka slinka ner med en insekt. (För fin sand kan baka ihop sig - det har du säkert läst) Många använder biltemas sand och det går bra. Jag vet inget om den sanden. Min leo äter sand och prövar med lite allt möjligt annat också som ser insektslikt ut - små skuggor, en knast etc. Hon får inte ha något sväljbart. Ha inte kvar något grus i alla fall! Slinker ett gruskorn med så kan det vara färdigt.

Den där grottan blir säkert bra. Annars är en plastburk utmärkt. Min leo har en varm plastbastu dold av stora stenar. Hon gillar sitt röse mycket!

Om städning - jag har aldrig bytt allt bottenmaterial en gång i månaden. Jag tar ut sten (förut också sand) och rötter och sköljer/skrubbar dem och torkar/desinficerar dem i omgångar i ugnen. ..men det gör jag kanske en gång i halvåret eller en gång om året. ...men hon är enda djuret i ett stort terrarium, handmatas (dvs inga foderdjur som skitar ner eller dör i något hörn) och hon har aldrig varit särskilt aktiv. Andra gör på annat sätt. Fuktgrottan rengör jag minst en gång i veckan och vattenskålen diskar jag när jag byter vatten. Ibland stänker det lite när hon biter ihjäl krypen så emellanåt tvättar jag en enstaka sten eller stenplatta. Desamma gäller om hon missat lite på "toaletten" - hon gör sina toalettbesök uppifrån toppen på en stubbe ner i ett hörn. :)

Ha inte en handduk till ödlan - klorna kan fastna och ödlan skada sig. Som Jubari föreslår - ha papper istället.

...och om du ha ödlan i en plastlåda - glöm inte lufthål. När jag måste ta ut min ödla ur terrariet (sällan ju) brukar jag vira in själva lådan i ett litet barntäcke för att den ska hålla värmen.

...och Grattis till tillökningen! :)

62
0
fremar:

Ok, den sanden jag har från biltema är ju ganska finkorning och lite dammig. Till akvariet har jag ju sköljt bort dammet genom att hälla sanden i en pet-flaska och ställa ner den i akvariet och sen när den fyllts upp med vatten så låter man bara sanden rinna ut så blir dammet kvar i flaskan, funkar ju inte till terrariet :)

Låter bra att man inte behöver byta ut sanden hela tiden :) Tar nog och kikar på den råda sanden som fanns i zoobutiken, ska se efter om de har några såna där gecko cave i medium storlek känns som de borde bli lagom till en ödla. Akvariegruset som den har i terrariet nu byter jag nog ut direkt innan jag ens sätter upp terrariet hemma tänkte jag.

Kör med hushållspapper bara i en glasslåda som jag fixar ventilationshål i och ser till att det inte blir för kallt bara så ska det gå bra då.

62
0
fremar:

Här är en bild på hur det ser ut nu:

1159
626
Temla:

Ett akvarium är gjort för fisk. Det är för dålig ventilation att ha reptiler i. Det blir ingen luftgenomströmning med bara hål i taket. 

429
254
JACLAR123:

Han hade, ingen bra inrednings smak :(

62
0
fremar:

Jo jag vet att det inte blir någon bra genomströmmning för luft, därför har jag tänkt att köpa ett riktigt terrarium så snart jag hittar något begagnat till rätt pris som jag vill ha.

Den svarta plastbakgrunden med någon typ av klippstruktur på som jag tänkte använda har ju varit i ett akvarium så det är lite alger på den, inte använd på något år nu. Men jag bör väl diska av den och desinfektera den, funkar det med vanligt yes och sen köra med DAX Ytdesinfektion Plus? www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=108693

Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild