I tråden "En KP som vägrar äta...": www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1405&p=3 skrev Nick att han haft problem med en KP som inte ville äta och då gett den levande fuzzies tillfälligt.
Jag blev lite "carried away" och började tänka i ett större perspektiv och inte i det enskilda fallet som tråden handlade om, därför flyttar jag nu inlägget till den här tråden.
Jag håller med om att jag hade kanske tänkt likadant om jag själv hade råkat ut för samma sak. Men som objektiv har jag lite andra ögon att se med och där kan jag vara lite mer tuff eftersom jag ser det i ett större perspektiv.
När det gäller en halvvuxen/vuxen orm som ätit dött innan, om det gått så långt att jag blivit orolig för ormens hälsa hade jag tagit ormen till veterinären. Det kan ju faktiskt vara något fel på den! Jag har själv varit med om en halvvuxen majsorm som åt lite sisådär och jag tog den till veterinären och ormen blev röntgad och där kunde man se en förträngning i tarmen. Veterinären rekommenderade mig att fortsätta mata med väldigt små byten eftersom ormen hade bättre förutsättningar att klara av det och det gick bra ett litet tag men ormen växte förstås inte och strulet började igen och jag gav upp.
Att gå vidare och mata med levande föda tror jag kommer att leda till att arten får (fortsatt) dåligt rykte med allt vad det innebär och även att arten i sig blir av sämre och sämre kvalitet om dessa ormar fortplantar sig. Om man ser det i ett större perspektiv för artens bästa så tycker jag att man kan vara hård. Jag menar, om vi vill ha friska hälsosamma levnadsglada ormar som äter bra så är det de ormarna vi ska gå vidare med för att fortsättningsvis få en stark stam av den arten.
Min poäng är att om man daltar för mycket med våra kära djur så tror jag att det leder till att ormarna klarar sig sämre och sämre. Åtminstone jag vill ha friska självständiga djur. Att mata med levande gnagare till en vuxen orm är ett exempel på att dalta med ormar tycker jag. Ett annat är att skära upp ägg. Vad tycker ni om det?