Hej
Jag skulle vilja lämna mina synpunkter på det Doxter säger i initialposten här och vidare konsekvenser av trenderna inom hobbyn. Jag tycker inte att det verkar som kungspytontrenden har dött ut, även om det någon gång på någon mässa tycks vara färre såna än annars. Tittar man på exempelvis danska eller engelska köp/säljforum för reptiler, så handlar runt 90 % om kungspyton.
Den här enkelriktningen i hobbyn är mycket svår för mig att begripa. Jag tycker att under de senaste tio åren har närmare 90 % av djuren inom hobbyn handlat om tre arter - majsorm, kungspyton och leopardgecko. Övriga arter verkar föra en mer tynande tillvaro, även om Morelia är på stadig uppgång. Varför vill alla ha samma?
Alltså, de är ju fina djur allesammans, men det blir ju lite enformigt och utrymmet för övriga arter inom hobbyn krymper i takt med att enstaka arter ökar explosionsartat i popularitet. Jag finner fenomenet märkligt.
Jag brukade tidigare alltid söka av star-reptiles.dk efter fina snokarter, Lampropeltis-arterna till exempel, men det har jag helt givit upp nu eftersom kungspyton fyller hela annonssidan. Det finns ju en baksida med såna här trender vid sidan av att andra arter får stå tillbaka och det är att till slut finns det för mycket djur av en art och då blir det slit och släng. Tänk bara hur det blev när man från slutet av 60-talet och framåt tog in tusentals små femkronorsstora rödörade sköldpaddor, som sedan, när folk tröttnat på dem, avlivades i hundratal för att ingen ville ha dem. Parkdammar fylldes med dem och de hittades i småsjöar i snart sagt hela Sverige utom längst i norr.
Liknande trender finns redan när det gäller de "normalfärgade" majsormarna, snart är det väl viltfärgade kungspyton som står på tur och i framtiden kanske fler mer "exotiska" morfer hamnar där när det blir fler såna än vad som efterfrågas. På sätt och vis är det väl tur att vi bor i Norden, så att det inte går att släppa ut ormar ifrån subtropiska/tropiska delar av världen, för då skulle vi nog ha samma problem som man har med icke inhemska reptilarter i exempelvis Everglades, Florida.
Jag har varit med länge och jag minns hur vi snackade under slutet av 60-talet och under 70-talet, om att det var synd att vi inte hade fler arter att välja emellan. Idag finns 20 gånger fler arter av CB reptiler att tillgå, men hobbyn inriktar sig på lika få arter nu som fanns tillgängliga då för länge sedan.
Jag skulle ju tycka att jippi, nu finns det så många arter att välja emellan att vi kunde ha extremt stor spridning inom hobbyn. Det finns ju några som inte sysslar med kungspyton, rutpyton, majsorm och leopardgecko, men fördelningen är säkert 9 mot 1. Varför är det så?