Förbjuda giftormar som husdjur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
ddr:

Det är väl inte straffsanktionerat att ha giftorm/jätteorm utan tillstånd från kommunen?

50
10
Malawi:

HenkePetersson

I Haparanda så krävs det tillstånd för orm/giftorm. Vart har du hört att man inte behöver? 

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:

Det stämmer som ddr skriver, bara att söka tillst¨nd i efterhand, och kommunen kan inte förbjuda jätteormar.

Kommunerna har fått på näsan varje gång det prövats i rätten om jag inte minns fel.

305
147
HenkePetersson:

Malawi

Läs vad jag har skrivit en gång till!

"Städerna är bara tagna som gämförelse"

Alltså menar jag inte speciellt dom städerna i almänhet dom är tagna för att visa att det är skillnad på vad som gäller från komun till komun när det gäller hållandet av ormar.

TEX I Halmstad behöver du inget tillstånd alls varesig det handlar om giftorm eller vanlig orm.. men i en annan komun gäller något annat och i en tredje komun gäller regler som inte är dom samma som de två tidigare nämda

Att jag tog just haparanda var bara för att visa skillnaden från komun till komun inget annat

Vissa kräver tillstånd

vissa kräver inget tillstånd

Alla komuner bör ha samma regler var du än befinner dig

Reglerna borde sättas på riks nivå, inte vara fritt för var komun att sätta.

333
97
leolina:

"Reglerna borde sättas på riks nivå, inte vara fritt för var komun att sätta."

Helt klart! Som det är nu blir det löjligt rent ut sagt. I en kommun kan du ha hur många giftormar du vill utan tillstånd medans du i grannkommunen inte ens får ha en majsorm utan tillstånd. Helt sjukt!

I övrigt håller jag med Peter när det gäller förbud av giftorm. Ett giftormsförbud skulle knappast ha någon som helst effekt utan bara skapa ett större mörkertal. Utbilning och anmälningsplikt av vilka arter man håller tycker jag verkar vara en bättre lösning när det gäller giftorm.

Medlem i GHF
174
357
Fredriko:

Jag håller med Jimmy. Det är helt enkelt inte ett samhällsproblem och därför borde det inte finnas några speciella (kommunala) regler angående detta På nationell nivå tycker jag inte det skall finnas några ytterligare krav mer än vad som ställs på andra djurägare (hund, katt, häst, ödla etc.)

Hur kommer man då åt de personer som inte sköter sina giftormar kan man undra?

Svaret är att man nog inte gör det genom några lagar eller regler alls egentligen. De giftormshållare som sköter sig sköter sig redan nu och de som missköter sig kommer fortsätta göra det oavsett vilka lagar som tillkommer.

Det finns massor av farliga djur som det inte krävs några speciella körkort eller utbildningar för att få ha hemma. Varför införa det specifikt på ormägare? Finns ingen anledning alls enligt mig.

Sen kan alltid olyckor inträffa. Även den mest vana giftormshållare kan bli biten. Men man ska nog vara försiktig att sätta upp lagar och regler utefter vilka olyckor som sker. Då skulle det inte delas ut några körkort alls i Sverige…

276
119
Maqea:

Jag tror ordet gift skrämmer många. Hade det funnits en "gifthund" så hade den bergis varit totalförbjuden.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild