Förbjuda giftormar som husdjur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

65
13
Doberman:

Vilka är era bästa argument till att man inte ska förbjuda giftormar som husdjur?
( jag är absolut inte emot att folk har gift om dom vill, utan bara nyfiken på folks argument )

953
1840
peter54:

Mitt bästa argument mot förbud är att verksamheten inte slutar med det, utan istället går den under jorden och både myndigheter och allmänheten förlorar all insyn.

Det finns många exempel som visar på detta. Ta bara det importförbud av reptiler som rådde från 1970 och 10 år framåt. Blev det slut med införseln? Icke! I Norge finns förbud mot innehav av reptiler om man inte kan visa att djuren är äldre än förbudet. Finns det inga hobbyherpare i Norge då? Jo, de är lika många som i Sverige.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:

Giftormshobbyn är inget samhällsproblem helt enkelt.

Finns tusen mer skäl att tex förbjuda katt som husdjur. Läste för ett tag sen om en studie som visar att tamkatter i Nordamerika årligen dödar 4 miljarder smådjur, varav ca 500 miljoner är fåglar. Ungefärlig siffra i Sverige är 16 miljoner småfåglar. Årligen.

295
270
barkskog:

peter54

Importförbudet var väl fram till vi gick med i EU 1995, alltså 25 år med undantag av en försöksperiod under 1987.

I Norge får man undantag mot förbudet av innehav om man har pälsdjursallergi inom familjen. Mattillsynet kan utfärda sådana tillstånd för specificerad art.

953
1840
peter54:

barkskog

"Importförbudet var väl fram till vi gick med i EU 1995, alltså 25 år med undantag av en försöksperiod under 1987".

Vet du att det var så? För så minns inte jag att det var, men men, spelar inte så stor roll i sammanhanget, det handlar ju om vad man har för argument mot giftormsförbud och då var det förbudet, hur länge det nu varade, ett bra exempel på att förbud inte fungerar.

"I Norge får man undantag mot förbudet av innehav om man har pälsdjursallergi inom familjen. Mattillsynet kan utfärda sådana tillstånd för specificerad art".

Jaha, det visste jag inte, men de norrmän jag känner inom hobbyn är nog inga pälsdjursallergiker.  :)

478
592
Rottenroth:

Finns inget argument i mitt tycke som borde yrka på förbud.

Borde finnas något liknande som körkortet att man får gå en kurs för att sen se om man är lämplig gällande det teoretiska och praktiska.

Det hade säkerligen bidragit till mindre kontrovers och setts som en mer seriös hobby än vad det är i dagsläget.

953
1840
peter54:

Ja kompetensbevis borde införas för giftormshållare precis som för vapenägare. Även hundägare borde avkrävas ett sådant tycker jag.

478
592
Rottenroth:

Ja hundägare speciellt! Det är inte lämpligt med 12 åringar som går runt med fullvuxen rottweiler, allt för ofta ser man det på gatorna här vid mig och många gånger utan koppel!

305
147
HenkePetersson:

Peter54as argumet är det bästa hittils i tråden..

Ett förbud skulle bara förvärra situationen som han skriver, sen bör förvisso en skärpning över hela landet göras när det gäller hållande av giftorm/orm göras... som det är nu så får du hålla giftorm i haparanda utan tillstånd eller något...I Strömsnäsbruk får du hålla giftorm om du har tillstånd för det..I Arlösa måste du ha tillstånd och vara registrerad för att ha dem. Men i Filipstad får du inte hålla giftorm/orm alls om den är över 2.5 meter... reglerna borde vara likt i hela sverige vart du än kommer

Städerna är bara tagna som gämförelse

Ta som ett exempel, i dag bor jag i Falkenberg och har tigerpyton, jag hittar ett nytt jobb i Göteborg och måste flytta. Då måste jag göra mig av med mina tigrar för att man inte får ha ormar längre än 3 meter innom göteborgs statsplan om jag inte vill bryta mot lagen och löpa risk att bli bötfälld och ändå bli av med mina ormar...Det är ju inte acceptabelt

Nej likt land wide borde det vara

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:

Tillståndskrav och förbudet mot gift och ormar 3m+ är avskaffat i Göteborg.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild